Strategia marki
Marki mogą być różne. Tworzone i należące do osób, miast, instytucji, klubów sportowych, firm lokalnych i międzynarodowych korporacji. W każdym przypadku wskazane jest, by miały one własną strategię marki, określającą, jak chcą być postrzegane przez swoich Klientów, rynek czy pracowników. Jeśli więc chcesz budować świadomość marki, najpierw zadbaj o to, by jasno wyklarować strategię tych działań – i w tym właśnie możemy Ci pomóc.
Czym jest strategia marki?
Strategia marki to nic innego, jak zestaw działań i wytycznych, które długofalowo mają za zadanie budować jej spójny wizerunek, pozwalający odróżniać ją od konkurencji. Z jednej strony zwraca się tu uwagę na potrzebę utrzymania strategii i wizerunku w długim przedziale czasu (wszak silne marki nie tworzą się z dnia na dzień, ani nawet z roku na rok), z drugiej jednak pewną elastyczność, uwzględniającą zmiany rynku i preferencji grupy docelowej. Nie jest więc tak, że raz ustalona strategia marki będzie obowiązywała zawsze. Można ją zmieniać i definiować na nowo (rebranding), jeśli ma to przynieść lepszy efekt wizerunkowy czy biznesowy.
Dobrze opracowana strategia marki może:
- zwiększać jej rozpoznawalność,
- budować pozytywne skojarzenia,
- kształtować relacje z odbiorcami,
- powodować pozytywne odczucia pozakupowe,
- zwiększać lojalność pracowników
- stanowić wyróżnik na tle konkurencji,
- nadawać kierunek działaniom krótkofalowym (jak kampanie reklamowe),
- jasno określać wartości, jakimi kieruje się firma.
Kiedy będziesz potrzebować
strategii marki?
Specjaliści od marketingu zgodnie przyznają, że strategia marki jest potrzebna lub wskazana dla każdej firmy. Nawet jeśli jest to podmiot mały, działający na rynku lokalnym, choć wtedy siłą rzeczy może być mniej rozbudowana, niż w przypadku dużych przedsiębiorstw, często zresztą działających wg strategii wielomarkowej.
Zwróć się do Range, jeśli
- twoja firma/marka dopiero startuje i potrzebujesz jasno określonych wyróżników dla niej, pozwalających na budowanie wizerunku i grona stałych klientów,
- wypuszczasz na rynek nową markę produktów/usług i chcesz, by były one jasno oddzielone od dotychczasowej oferty,
- wchodzisz z ofertą na nowe rynki i do nowych odbiorców, więc potrzebujesz modyfikacji obecnie stosowanej strategii marki,
- sytuacja zewnętrzna, jak zmiany preferencji klientów, społeczne, prawne, wymuszają konieczność aktualizacji strategii marki.
- planujesz rebranding.
Jak zbudować strategię marki?
Tworzenie strategii marki można wstępnie podzielić na dwa etapy.
Pierwszy z nich jest badawczy i ma na celu rozpoznanie jej stanu. Audyt marki jest konieczny i powinien być możliwie szeroki, to znaczy obejmować sygnały z różnych miejsc – opinie w internecie, konsumenckie, pracownicze, ankiety, badania
Drugi to etap twórczy, gdzie na podstawie wyników badań przeprowadzamy pozycjonowanie marki na rynku (postrzeganie przez grupy docelowe) i strategię komunikacji. Należy przy tym:
- określić cel, jaki ma przynieść prowadzenie strategii,
- zidentyfikować i opisać odbiorców, ich preferencje, potrzeby,
- na podstawie powyższego wytypować kanały komunikacji,
- rozpoznać konkurencję i prowadzone przez nią działania,
- określić uwarunkowania prawne – jeśli występują jakieś ograniczenia związane z komunikacją, np. dla branży medycznej,
- przygotować strategię contentową – co, gdzie, z jaką częstotliwością będzie publikowane, jak będziemy zwracać się do odbiorcy, jak komunikować wartości itd.
- opracować content (treści, claim, grafika, identyfikacja wizualna, brandbook, logo itd.).
Istotnym elementem jest też monitorowanie faktycznych reakcji odbiorców strategii (np. za pośrednictwem narzędzia Brand24). Jej opracowanie bazuje na wiedzy, doświadczeniu, statystyce czy badaniach, co jednak nie znaczy, że nie znajdą się odbiorcy reagujący negatywnie.
Najczęściej zadawane pytania
Jest ona uznawana za jeden z kluczowych elementów budowania całej strategii marketingowej i postrzegania firmy na rynku. Pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, zyskać rozpoznawalność, a przez to zwiększać sprzedać. Jest więc ona mocno wskazana nawet dla małych firm, a dla tych większych i z aspiracjami rozwojowymi jest koniecznością.
Na początku konieczna będzie seria spotkań z osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie biznesu, komunikację, marketing, relacje z klientami. Musimy stworzyć mocną podbudowę i dowiedzieć się o Twojej firmie wszystkiego, co istotne w procesie budowania wizerunku i prowadzenia komunikacji. Na tej podstawie przygotujemy brief kreatywny i moodboardy, które pozwolą nam wyostrzyć koncepcję i uzyskać jej akceptację, po czym przystąpić do jej konkretyzacji.
Jak długo trwa przygotowanie strategii marki?