Mianem stron osieroconych określa się takie strony, do których nie prowadzą żadne backlinki – ani wewnętrzne, ani zewnętrzne. Z tego też powodu zazwyczaj strony osierocone nie występują w wynikach wyszukiwania Google – nie są indeksowane.
Strony osierocone i pozycjonowanie
Skoro strona osierocona nie jest indeksowana i nie prowadzą do niej linki wewnętrzne ani zewnętrzne, to jej pozycjonowanie właściwie nie jest możliwe. Na takiej stronie raczej nie będą także pojawiać się użytkownicy, z wyjątkiem sytuacji, gdy np. wpiszą bezpośrednio adres witryny albo przejdą na nią z reklamy płatnej. Orphan pages mogą być obecne w strukturze XML mapy strony, jednak jest to zbyt niski czynnik, by taka strona miała szanse zaistnieć na widocznych pozycjach w wyszukiwarce.
„Osierocenie” strony może być wynikiem błędu i przenosić się na funkcjonalność całej witryny, gdy np. utracone zostanie linkowanie wewnętrzne do strony prezentującej ważne z punktu widzenia użytkownika lub botów podstrony. Może też być wynikiem zaniedbania, a strony osierocone są już i tak nieaktualne i nieistotne z punktu widzenia właściciela witryny. Sporadycznie może to też być działanie celowe, gdy uruchamiamy np. landing page do zbierania ruchu z jakiejś akcji reklamy płatnej PPC. Nadal jednak wpływają one na poprawność struktury – nadmierna liczba stron osieroconych może przekładać się na ocenę całej witryny przez Google.