Co to jest Słowo kluczowe - definicja

Słowo kluczowe określa to, czego szuka użytkownik.

Słowa kluczowe SEO to pojedyncze słowa albo związki wyrazów (frazy) używane w celu wyszukiwania informacji przez użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Słowa kluczowe stosowane są w procesie pozycjonowania organicznego oraz używane w systemach reklamowych, np. Google Ads.

Słowa kluczowe w pozycjonowaniu

Jedną z pierwszych faz pozycjonowania jest identyfikacja i wybór fraz kluczowych, które mogą być w tym procesie używane. Dobór i analizę fraz słów kluczowych można prowadzić zarówno wykorzystując narzędzia darmowe, jak Google Search Console, jak i płatne, typu Senuto, Ahrefs, Semstorm, Keyword Tool itp. Na podstawie analiz otrzymujemy listę słów/fraz, które możemy wykorzystać w pozycjonowaniu, reklamach PPC, albo… wcale – jeśli np. nie jesteśmy w stanie konkurować z większymi graczami na frazy główne, a zamiast tego wolimy frazy bardziej niszowe czy long tail.

Rodzaje słów kluczowych SEO

Wyróżnić można kilka rodzajów słów kluczowych, które mogą różnić się nie tylko długością czy trudnością pozycjonowania, ale także intencjonalnością użytkownika i jego pozycją w tzw. lejku zakupowym (szuka inspiracji, bada opcje, szuka konkretnego produktu).

Ogólne słowa kluczowe

Składają się z 1-2 wyrazów, zazwyczaj bardzo ogólnie opisujących wyszukiwanie. Mogą niezbyt dokładnie opisywać intensję użytkownika i niekoniecznie dawać dobry współczynnik konwersji. Są za to najbardziej konkurencyjne. Przykładem mogą być „opony” albo „opony zimowe”

Frazy long tail, tzw. długi ogon

Składają się z kilku wyrazów, mocniej określających intencję użytkownika, precyzyjniej charakteryzujących wyszukiwane zagadnienie. Ich konwersja może być wyższa, a konkurencyjność fraz – niższa. Przykładem mogą być „opony zimowe 205/55 r16”.

Frazy brandowe

Powstają z połączenia frazy ogólnej lub long tail z nazwą własną – marki, producenta, serii produktowej. Przykładowo „opony zimowe Dębica”.

Frazy lokalne

W takich wyszukiwaniach uwzględniana jest nazwa województwa, regionu, miasta, dzielnicy czy nawet ulicy – w zależności od charakteru głównego słowa kluczowego i intencji użytkownika oraz charakteru głównego słwoa kluczowego. Przykładowo usługi wykonywane na miejscu (sklep, pub, restauracja) mogą mieć frazę lokalną ograniczającą do dzielnicy czy ulicy albo szerzej do miasta, gdy odległość nie ma tak dużego znaczenia (adwokat, fryzjer, hydraulik, hotel). Poszukiwanie na terenie województwa czy regionu może być z kolei używane dla usług i atrakcji turystycznych czy wypoczynkowych (hotel, aquapark, atrakcje dla dzieci) .

Frazy – zapytania

W takim przypadku użytkownik poszukuje rozwiązania konkretnego problemu lub odpowiedzi na nurtującego go pytanie. Może wcale nie używać podstawowych słów kluczowych, bo nie wie, że to one stanowią wspomniane rozwiązanie. Typowymi przykładami są frazy zaczynające się od „jak zrobić”, „jak usunąć”, „jak pozbyć się”, „jak dobrać”, „jakie są najlepsze”. Odpowiedzi może udzielić np. wpis na blogu firmowym, uwzględniający oferowane produkty/usługi.

Hubert Wołoszyn

Content Manager

Urodzony i wychowany w poprzednim tysiącleciu, pamięta więc świat bez Internetu, za którym czasem wzdycha z nostalgią. Pracował w różnych branżach, od Analizy finansowej po Zakładanie zieleni. Od kilkunastu lat zajmuje się zabawą słowami, a od kilku współpracuje z Range. Wolny czas najchętniej spędza w ogrodzie, majsterkując, czytając książki lub oglądając seriale.

Sprzedaż B2B stanowi jeden z filarów nowoczesnej gospodarki, napędzając rozwój wielu sektorów i kształtując relacje handlowe między firmami. Rozwój technologii i zmieniające się potrzeby rynkowe sprawiają, że znaczenie tej formy handlu rośnie. W ramach modelu business to business podmioty gospodarcze koncentrują się na budowaniu relacji z innymi przedsiębiorstwami m.in. poprzez sprawny system sprzedaży. Czym charakteryzuje […]
Marketing internetowy jest nieodłącznym elementem rozwoju każdego biznesu. W dzisiejszych czasach coraz więcej firm decyduje się wykorzystać internet do promocji produktów i usług.  W dobie rosnącej cyfryzacji nowatorskie trendy e-marketingowe otwierają przedsiębiorcom nowe możliwości, a zarazem stawiają przed nimi szereg wyzwań. W poniższym artykule przedstawimy opis głównych narzędzi marketingu online i pokażemy, jak ich zastosowanie […]
Po raz pierwszy pojęcie ESG zostało wykorzystane w 2004 roku przez George’a Kella, pioniera zrównoważonego rozwoju. Od tego czasu termin ten zyskał na znaczeniu, a w ostatnich latach stał się kluczowym elementem strategii wielu firm. W związku z rosnącą potrzebą przejrzystości w zakresie ESG coraz więcej podmiotów gospodarczych jest zobowiązanych do poszerzania zakresu publikowanych raportów. […]