SEO (ang. Search Engine Optimization) – szereg czynności, wykonywanych na stronie oraz dla strony internetowej, w celu poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, takich jak Google czy Bing.
Pierwszą i najważniejszą sprawą w SEO są słowa kluczowe. Każda praca mająca na celu zwiększenie widoczności lub podniesienie pozycji zaczyna się od określenia słów kluczowych. Frazy te możemy określić analizując dane z Search Cosnole oraz innych komercyjnych narzędzi, takich jak Semstorm, Senuto, Ahrefs, Majestic czy Semrush.
Oprócz analizy własnej strony warto również przeanalizować, na jakie frazy w wynikach wyszukiwania pojawia się konkurencja.
Mając już gotową, pełną listę, pasujących do naszej oferty słów kluczowych, należy je podzielić na grupy. Następnie grupy te należy przypisać do konkretnych podstron naszego serwisu. Jeżeli nie ma odpowiednich podstron, należy je stworzyć.
Na tym etapie wiemy już, czego chcemy.
Kolejne czynności można podzielić na te wykonywane na stronie („onsite”) oraz poza nią („offsite”).
Działania onsite
Działaniami onsite zwykło się nazywać wszystkie czynności, mające na celu poprawę strony pod kątem technicznym oraz pod kątem contentu, czyli zawartej na stronie treści.
W ramach działań technicznych należy sprawdzić, czy strona indeksuje się w wyszukiwarce, czy ma wersję mobilną, czy ma https, czy działa odpowiednio szybko, czy nie zawiera pętli przekierowań oraz wiele, wiele innych zmiennych. Najlepiej poprawę stanu strony zacząć od pełnego audytu technicznego, który określi wszystkie istotne problemy.
W ramach pracy nad treścią należy umieścić słowa kluczowe we wszystkich istotnych z punktu widzenia SEO miejscach, jak np. meta title, meta description, tytuł h1, h2, h3. Należy również sprawdzić nasycenie słów kluczowych w treści istniejących podstron oraz napisać treść na strony, których nie ma, a z analizy słów kluczowych wynika, że powinny być.
Efektem optymalizacji onsite jest szybka, sprawna technicznie strona, dostarczająca treść odpowiadającą na potrzeby użytkownika.
Działania offsite
Działania offsite sprowadzają się głównie do pozyskiwania linków do strony. Linki w bardzo dużym uproszczeniu działają jak głosy wrzucane do urny w systemie będącym połączeniem demokracji z merytokracją. Z jednej strony liczy się ilość uzyskanych głosów, ale z drugiej równie ważna, a być może ważniejsza, jest ich jakość, ponieważ link linkowi nierówny.
Przykładowo link z onet.pl jest mocniejszy niż link z głos24.pl.
Linki możemy różnicować nie tylko ze względu na miejsce ich ulokowania, ale również pod względem tzw. anchorów, czyli treści linku.
Tutaj możemy wyróżnić linki:
- brandowe,
- URLe,
- exact match,
- semi exact match,
- generyczne.
Każdy z nich ma swoje zastosowanie w SEO i dopiero odpowiednia ich mieszanka może dać sukces.
Pisząc o linkach, nie sposób nie wspomnieć, że mogą być one follow i nofollow. Linki follow to te, za którymi podąża wyszukiwarka (i które przekazują moc) a linki nofollow to linki, za którymi wyszukiwarka nie podąża (i nie przekazują mocy). Dobrze prowadzona strona zawiera zarówno linki follow, jak i nofollow, ponieważ i jedne i drugie są potrzebne.
Ile trwa pozycjonowanie (SEO)?
Pozycjonowanie to maraton. Nie da się go zrobić z miesiąca na miesiąc. To systematyczna praca nad poprawą strony oraz zwiększaniem liczby dobrych linków. Pierwsze efekty prac pozycjonerskich, w postaci zwiększającej się widoczności strony, widać już po 4-6 miesiącach od rozpoczęcia działań. Wejście do czołówki wyników wyszukiwania zależne jest od trudności branży oraz budżetu. Żeby stać się liderem produktów spożywczych ze wschodu wystarczy rok. Żeby stać się liderem branży oponiarskiej potrzebne będą lata.
Ile kosztuje pozycjonowanie (SEO)?
Koszt prowadzenia działań pozycjonerskich zależny jest od stopnia trudności branży oraz czasu, w jakim chcemy osiągnąć sukces.
Pozycjonowanie lokalnego biznesu, np. masażysty w Tarnowie, może kosztować ok. 2000 zł, podczas gdy SEO robione dla firm z czołówki internetowych sklepów sportowych będzie pochłaniało 30-50 tys. zł miesięcznie.
Często niższy budżet oznacza po prostu odwleczenie sukcesu w czasie, choć jak wspominałem, są branże, gdzie konkurencja inwestuje takie środki, że albo się za nimi nadąża, albo zostaje się coraz bardziej w tyle.
Koniecznie wspomnieć należy w tym miejscu, że SEO za kilkaset złotych z daleka pachnie… nieefektywnością. W tym wypadku tanie jest drogie. Pozycjonowanie za paręset złotych nie może się udać, ponieważ brak w tej kwocie środków na sensowny media budżet. Bez media budżetu wykonawca jedynie pozoruje pracę, dokonując drobnych zmian, optymalizacji oraz pozyskując śladowe ilości słabiutkich linków.
Zobacz, jak my robimy SEO!