Domena to nazwa służąca do identyfikacji danej strony w Internecie w formie przyjaznej dla internauty. Najczęściej pojęcia domena i adres strony są używane jako synonimy.
Nazwa domeny to ciąg znaków które odpowiadają adresowi IP strony – jest to element Domain Name System (DNS). Sposób kodowania adresów internetowych w formie wybranej nazwy (domena.pl) jest bardziej przyjazny użytkownikowi, niż używanie adresu IP, czyli ciągu liczb i kropek (62.289.61.52).
Nazwa domeny
Decyzja dotycząca nazwy domeny to jedna z pierwszych decyzji związanych z naszą stroną internetową. Jest to często nazwa firmy, organizacji, osoby lub ich skrócone wersje.
Najczęściej nazwa domeny mówi nam co znajdziemy na stronie internetowej. Nazwa sklep-online.pl oznacza, że najpewniej zobaczymy sklep (sklep-online.pl), działający w internecie (sklep-online.pl), a kierując się rozszerzeniem domeny (sklep-online.pl) wiemy, że strona jest skierowana do polskiego odbiorcy.
Nazwa domeny z rozszerzeniem to ciąg znaków, który po wpisaniu do paska adresu przeglądarki internetowej pozwala nam natychmiast przejść do żądanej strony.
Warto dodać, że nie istnieje w internecie więcej niż jeden adres domeny z takim samym rozszerzeniem (sklep-online.pl).
Rozszerzenie domeny określa często obszar terytorialny lub funkcjonalny organizacji:
- lokalne – domena.waw.pl,
- krajowe – domena.pl,
- globalne – domena.com,
- sponsorowane – domena.gov.pl,
- funkcjonalne – domena.edu.
Możemy wykorzystywać również dwa rozszerzenia domeny, aby jeszcze bardziej zawęzić obszar funkcjonowania domeny. Na przykładzie domena.edu.pl dajemy użytkownikowi do zrozumienia, że działamy w obszarze edukacji na terytorium Polski.
Czy nazwa domeny wpływa na pozycjonowanie?
W 2012 roku Google wprowadził aktualizację algorytmów Exact Match Domain (EMD). Sprawiło to, że domeny zawierające w swojej nazwie słowo kluczowe (sklepobuwniczy.pl) ściśle dopasowane do fraz z obszaru działania (sklep obuwniczy) nie mają dużej przewagi w kolejności wyświetlania się w wyszukiwarce Google.
Aktualizacja EMD ukróciła wykorzystanie nazwy domeny jako głównego czynnika rankingowego. Oznacza to, że aktualnie dobrej jakości strony chcące wyświetlać się na pożądaną frazę niezwiązaną bezpośrednio z nazwą domeny – nie zostają w tyle ze względu na nazwę strony internetowej.