Długi ogon (long tail) to takie frazy kluczowe, które składają się z kilku wyrazów. Są one wyszukiwane przez użytkowników, którzy mają już bardziej skonkretyzowane zainteresowania. Mają więc tę przewagę nad frazami generycznymi – bardziej ogólnymi – że łatwiej za ich pomocą trafić do klienta, który ma mocniejszą intencję zakupową.
Pozycjonowanie szerokie z wykorzystaniem long tail
Widoczność w SERPach na mocne, krótkie frazy na pewno jest mile widziana, jednak zwykle oznacza wysokie koszty, długotrwały proces, dużą konkurencję. I wcale niekoniecznie dobrą konwersję. Długi ogon co do zasady generuje mniej zapytań, jednak wolumen takich fraz w połączeniu z wyższą konwersją daje bardzo dobre rezultaty i sumarycznie może generować duży ruch na stronie.
Przykłady długiego ogona
Jeśli za frazę bazową weźmiemy buty do biegania, to frazy rozszerzone do długiego ogona będą mogły mieć na przykład formę (podpowiedzi z narzędzia ahrefs):
- buty do biegania damskie,
- buty do biegania nike,
- buty do biegania po lesie,
- buty do biegania po asfalcie,
- buty do biegania na bieżni,
- buty do biegania zimą,
- buty do biegania ranking,
- buty do biegania z dużą amortyzacją,
- nieprzemakalne buty do biegania,
- buty do biegania w maratonie
a także pytań, na które odpowiedzi można udzielić np. na blogu firmowym:
- jak dobrać buty do biegania,
- jakie buty do biegania na początek,
- buty do biegania damskie jakie wybrać,
- jakie buty do biegania na zimę,
- buty do biegania jakie polecacie,
- buty do biegania jaka podeszwa,
- jakie buty do biegania do 200 zł
Pozycjonowanie z wykorzystaniem długiego ogona nie wyklucza to połączenia strategii i używania anchorów zarówno generycznych, jak i long tail.