Co to jest Dane strukturalne, rich snippets - definicja

Dane strukturalne, albo rich snippets, to znaczniki opisujące zawartość witryny.
Dane strukturalne – (structural data, rich snippets) – znaczniki służące do precyzyjnego określenia zawartości strony w sposób zrozumiały dla
wyszukiwarek. Dane opisywane są zgodnie ze standardem zaproponowanym przez schema.org który przyjęły wszystkie liczące się wyszukiwarki. Na stronie schema.org dostępna jest lista wszystkich typów informacji jakie można opisać danymi strukturalnymi.

Co to oznacza w praktyce?

W praktyce oznacza to, że nie musimy się zdawać na wyszukiwarkę i liczyć, że ta poprawnie zinterpretuje zawartość naszej witryny. Korzystając z danych strukturalnych możemy jasno, w sposób nie pozostawiający żadnego pola do interpretacji, poinformować wyszukiwarkę, że ten fragment strony to opinia użytkownika, ten to ocena produktu, ten to opis autora itd. itd. Możliwości są setki, więcej informacji na ten temat można znaleźć w dokumentacji.

Zalety korzystania z danych strukturalnych

Oprócz lepszego zrozumienia strony, o czym już wspominałem, niewątpliwą zaletą korzystania z danych strukturalnych jest fakt, że wyszukiwarki potrafią niektóre dane pokazywać w formie graficznej już w wynikach wyszukiwania (tzw. fragmenty rozszerzone). I tak np możemy wyróżnić naszą stronę w SERPie przez przyciągające uwagę gwiazdki symbolizujące ocenę naszego produktu lub usługi. W tym celu wystarczy ocenę na stronie opisać znacznikiem „Aggregate rating”.

Jak wdrożyć dane strukturalne na stronę?

Opcje są dwie. Pierwsza to Microdata, standard ten określa dodatkowe znaczniki html, które dodane do kodu poszczególnych elementów strony określają ich znaczenie. Drugim jest JSON-LD który pozwala na dodanie do kodu strony JSONa opisującego wszystkie dane strukturalne. Implementacje JSON-LD jest znacznie łatwiejsza niż Microdata, dlatego zawsze rekomendujemy ten sposób.
Radosław Bednarz

Head of SEO department

W SEO od 2008 roku. Obecnie z pasją rozwija własną agencję stojąc jednocześnie na czele jej działu SEO. Interesuje się geopolityką i sportem (chętniej uprawia niż ogląda jak robią to inni). Lubi dobrą książkę i dobrą kawę.

Sprzedaż B2B stanowi jeden z filarów nowoczesnej gospodarki, napędzając rozwój wielu sektorów i kształtując relacje handlowe między firmami. Rozwój technologii i zmieniające się potrzeby rynkowe sprawiają, że znaczenie tej formy handlu rośnie. W ramach modelu business to business podmioty gospodarcze koncentrują się na budowaniu relacji z innymi przedsiębiorstwami m.in. poprzez sprawny system sprzedaży. Czym charakteryzuje […]
Marketing internetowy jest nieodłącznym elementem rozwoju każdego biznesu. W dzisiejszych czasach coraz więcej firm decyduje się wykorzystać internet do promocji produktów i usług.  W dobie rosnącej cyfryzacji nowatorskie trendy e-marketingowe otwierają przedsiębiorcom nowe możliwości, a zarazem stawiają przed nimi szereg wyzwań. W poniższym artykule przedstawimy opis głównych narzędzi marketingu online i pokażemy, jak ich zastosowanie […]
Po raz pierwszy pojęcie ESG zostało wykorzystane w 2004 roku przez George’a Kella, pioniera zrównoważonego rozwoju. Od tego czasu termin ten zyskał na znaczeniu, a w ostatnich latach stał się kluczowym elementem strategii wielu firm. W związku z rosnącą potrzebą przejrzystości w zakresie ESG coraz więcej podmiotów gospodarczych jest zobowiązanych do poszerzania zakresu publikowanych raportów. […]