Klient: Wiodący sklep internetowy z branży optycznej
Odzyskanie pozycji utraconych po update algorytmu, a następnie ich wzrost
Kilka słów o firmie
Praca nad tym Klientem była przyjemnym wyzwaniem. Nie tylko odzyskaliśmy pozycje utracone w wyniku aktualizacji algorytmu, ale też wypracowaliśmy trend wzrostowy.
Menu
Wprowadzenie
Nasze spotkanie z Klientem spowodowane zostało przez update algorytmu wyszukiwarki, który nosił nazwę Google Medic. Początkowo ten algorytm dotyczył głównie firm z branży medycznej, jednak „rozrósł się” również na inne witryny z szeroko rozumianego zakresu YMYL.
Strony klasyfikowane do Your Money or Your Life (Twoje pieniądze lub Twoje życie) zawierają treści, które między innymi mogą wpływać na to, jakie decyzje podejmuje użytkownik co do swojego zdrowia czy życia. Tak więc zaliczono do nich e-commerce, bankowość internetową, podatki, ubezpieczenia, emerytury, porady prawne, informacje biznesowe, naukowe. Oraz oczywiście tematykę medyczną, dotyczącą między innymi rozpoznawania chorób, ich leczenia, a także – co istotne dla naszego Klienta – wad wzroku.
Cel algorytmu Google Medic jest bardzo słuszny – jeśli na podstawie informacji na stronie mamy podejmować decyzje rzutujące na nasze życie, zdrowie, finanse, postawy społeczne, to treści te powinny być jak najwyższej jakości.
I tu pojawia się czynnik E-A-T (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness), czyli
- Ekspertyza
- Autorytet
- Wiarygodność
Wprowadzono go po raz pierwszy w 2014 roku i teoretycznie dla każdej witryny jest ważny, jednak dla YMYL jest szczególnie istotny, a nawet można powiedzieć, że jest jednym z kluczowych parametrów, pozwalających uzyskać wysokie wyniki w SERPach.
Wejście do gry Medic Update 2020 spowodowało duże zamieszanie i destabilizację pozycji wielu stron, w tym również takich, które wcześniej były liderami swoich branż.
Niejedna agencja SEO miała wtedy duży problem z odzyskaniem utraconych pozycji i nie ominęły one także naszego (przyszłego) Klienta, który w tym czasie prowadził działania SEO in house. I wtedy weszliśmy my, ubrani cali na biało, jak przystało na pracę nad „Medykiem”…
Cele
postawione przed nami
1
Odzyskanie
utraconych pozycji
2
Zwiększenie
wiarygodności strony
3
Budowanie
wizerunku autorytetu
Stan początkowy
Poniższy wykres pokazuje, jak na pozycji klienta odbiła się aktualizacja algorytmu:
Jak widać klient pracował nad pozycją z dobrym skutkiem, był zadowolony z efektów i generowanych przychodów, ale prowadząc SEO własnymi siłami nie był w stanie skutecznie i dynamicznie przeciwdziałać skutkom wejścia update. Spadek pozycji był bardzo widoczny, co natychmiast znalazło swoje przełożenie na wyniki finansowe.
Co zrobiliśmy?
Co zrobiliśmy? Oczywiście to, co zrobić należy na początku, czyli audyt SEO, na który składa się:
- audyt techniczny strony,
- audyt słów kluczowych,
- audyt konkurencji w wynikach wyszukiwania.
Nie było problemem z jednoznaczną identyfikacją przyczyn spadków, czyli zakwalifikowaniem sklepu do kategorii YMYL, przy braku odpowiednio wyraźnego spełniania wytycznych E-A-T. Wdrożenie naszych działań skupiło się więc w pierwszej kolejności właśnie na kwestiach determinujących postrzeganie strony przez wyszukiwarkę jako źródła eksperckiego.
Jak tego dokonaliśmy? Po prostu stosując się do wytycznych Google.
Expertise/Ekspertyza to kreowanie contentu z naciskiem na jego ekspercki charakter, podkreślenie faktu, że przekaz pochodzi od osoby/firmy, która faktycznie zna się na tym, co może wpłynąć na zdrowie/życie użytkowników.
Authoritativeness/Autorytet – wynika bezpośrednio z wiedzy eksperckiej i tego, jak oraz przez kogo jest przekazywana. Jeżeli możemy budować autorytet danej osoby, to jest on przekazywany do miejsc, w których ta osoba wypowiada się z pozycji eksperta.
Trustworthiness/Wiarygodność – to przekonanie użytkowników, że mogą zaufać temu, w jaki sposób nasze autorytety przekazują wiedzę ekspercką.
Działania powyższe prowadzone były zarówno on-site, jak i off-site. Sama informacja na stronie sklepu, że wypowiadająca się osoba jest autorytetem ma mierną wartość. Tę wiarygodność trzeba w kontrolowany sposób potwierdzać w różnych miejscach w sieci, budując przekonanie o wiarygodności i trafiając z nim zarówno do użytkowników, jak i robotów Google.
Brzmi prosto? Nie było. Zarówno wtedy, jak i teraz, wiele agencji SEO ma problem z „okiełznaniem” kwestii związanych z YMYL i E-A-T. Witryny tego typu za każdym razem potrzebują wnikliwej analizy i indywidualnego podejścia. Wypracowaliśmy więc odpowiednią strategię postępowania, której szczegóły pozwolimy sobie zostawić dla siebie i naszego Klienta, a ocenę ich skuteczności przedstawimy za chwilę na liczbach. Dość powiedzieć, że wiedzieliśmy, co należało zrobić.
A potem to zrobiliśmy.
Oprócz działań związanych bezpośrednio z YMYL/EAT prowadziliśmy standardowe w takich przypadkach prace – rozbudowa opisów kategorii, zwiększenie treści na blogu, implementacja danych strukturalnych, rozbudowa stron zapleczowych, poprawa nagłówków, meta tagów, altów.
Jakie były skutki? Oceńcie sami:
Wykres pokazuje jednoznacznie, że przez pierwszy rok pracowaliśmy nad odbiciem się z dołka, w jaki sklep Klienta wpadł po update algorytmu. Następnie wypracowaliśmy trend wzrostowy, który umacnia pozycję Klienta, jako lidera branży.
Opinia klienta
Od początku współpracę z Range cechuje profesjonalizm, rozumiany jako poważne podejście do obowiązków, terminowość oraz szybki kontakt.
Skuteczność działań najdobitniej pokazują liczby – w wyniku naszej współpracy widoczność fraz kluczowych wzrosła w Top 3 o 32%, zaś w Top 20 o 19%. Jednocześnie ilość wejść na stronę wzrosła o ponad 50%.
Biorąc pod uwagę powyższe wskaźniki liczbowe oraz kompetencje miękkie, możemy powiedzieć, że jesteśmy bardziej niż zadowoleni z podjęcia współpracy z Agencją Range.
— Wojciech Kyciak,
Prezes Zarządu
Komentarz specjalisty
Kiedy Klient zgłosił się do nas, wiedzieliśmy, że czeka nas dużo pracy. Utrata pozycji nigdy nie jest przyjemna, często w takiej sytuacji pojawia się nerwowość i próba podejmowania impulsywnych decyzji. Nasz Klient okazał się jednak świadom skali wyzwań oraz dynamiki działań SEO. Zaakceptował strategię, proces wdrożenia i konieczność rozłożenia go w czasie. Wyniki naszych działań sprawiły zaś, że współpracę kontynuujemy po dzień dzisiejszy.
Dla nas też było to cenne doświadczenie, dzięki któremu możemy z czystym sumieniem powiedzieć, że wiemy, jak ugryźć E-A-T.
Radosław Bednarz
Head of SEO
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją