Filmy animowane
Animacja żyje i ma się dobrze. Produkcje realizowane tą techniką stają się bardziej popularne, niż jeszcze kilkanaście lat temu, a to za sprawą upowszechnienia się narzędzi, które pozwalają tworzyć atrakcyjne wizualnie i przyciągające uwagę filmy reklamowe. Co więcej, wyróżniają się wśród innych przekazów reklamowych. Nie możemy też zapominać, że coraz więcej osób chce przyswajać informacje szybko, prosto, bez czytania — czyli właśnie w postaci grafiki i video. Dodajmy do tego mnogość technik i sposobów realizacji filmów animowanych a okaże się, że to opcja warta rozważenia.
Dlaczego właśnie film animowany?
Co możesz zyskać, używając go w komunikacji i gdzie możesz ją prowadzić? Otóż jego zastosowanie jest bardzo szerokie, chociaż niestety wciąż niedoceniane i wydaje się nam, że zbyt rzadko używane.
A przecież reklamowy film animowany:
- pozwala na łatwą komunikację na dowolny temat, jak informacja, prezentacja, promocja, edukacja,
- bardzo dobrze sprawdza się przy modelowaniu, wizualizacji, instruktażu,
- daje dużą przyswajalność informacji i wiedzy,
- ma możliwość kreowania krótkich i treściwych „pigułek”, ale też pozwala na długi strorytelling,
- daje możliwość prostego rozpowszechniania treści wśród znajomych i w mediach społecznościowych (share, udostępnij),
- możesz umieścić na stronie firmowej, blogu, w opisie produktów, w social media,
- może być tańszy, niż spot reklamowy, dając tę samą wartość odbiorcy,
- łatwo wzbudza zainteresowanie od pierwszych sekund, zatrzymując odbiorcę na dłużej,
- oszczędza czas, bo taką formę można wykorzystać jako stały, gotowy element spotkania czy prezentacji.
Mówi się, że jeden obraz jest wart tysiąca słów i chociaż jest w tym sporo przesady, to nie można zaprzeczyć faktom — grafiki, zdjęcia czy animacje faktycznie mogą sprzedawać i komunikować lepiej niż slogany, opisy, artykuły. Zwłaszcza w obecnym świecie, w którym dąży się do możliwie łatwego i przystępnego przedstawiania — i przyswajania — treści.
Jeśli potrzebujesz zamówić realizację filmu animowanego, skontaktuj się z nami!
Animacje 2D, 3D czy whiteboard?
Filmy animowane mają już ponad wiek. Chociaż pierwotnie kojarzyły się głównie z rozrywką, zabawą czy uważano je wręcz za przeznaczone dla dzieci, to łatwo się przekonać, że ich rola i możliwości są dużo większe. Również w marketingu — chyba każdy zna bodajże najsłynniejszą serię reklam animowanych, czyli Red Bull doda Ci skrzydeł. Wyraźnie pokazuje ona, że nie trzeba olbrzymich budżetów, by zaprezentować intrygujący i zapadający w pamięć przekaz reklamowy. W dodatku nie trzeba się przy tym przejmować prawami fizyki, co w przypadku klasycznych spotów reklamowych już tak łatwe nie jest.
Najczęściej wykorzystywane w marketingu internetowym filmy animowane to:
- Animacje 2D. Najbardziej klasyczne, ale też najbardziej elastyczne i wszechstronne. Z powodzeniem mogą służyć prezentacji każdego w zasadzie tematu na stronach internetowych, w mailingach czy mediach społecznościowych. Explainer video, reklama, prezentacja, wsparcie sprzedaży czy eventu, a może życzenia dla Klientów?
- Animacje 3D. Bardziej zaawansowane rozwiązanie, wymagające też więcej czasu i środków. Filmy animowane 3D mogą być używane do analogicznych celów, jak 2D, mają jednak zdecydowanie więcej możliwości w warstwie wizualnej. Dodatkowo świetnie sprawdzają się w filmach wymagających modelowania obiektów czy obrazowania zjawisk i czynności. Stąd też ich za ich pomocą łatwo będzie np. wytłumaczyć potencjalnym odbiorcom zasadę działania nowego produktu czy pokazać go z każdej strony.
- Whiteboard animation pokazuje rękę rysownika, nanoszącego kolejne kreski i kadry animacji. Pozwala to angażować oglądającego, wciągać go w opowieść, która może np. odpowiadać na pytania o rozwiązanie jakiegoś problemu, ilustrować sposób działania procesu lub produktu, edukować, instruować.
To tylko najważniejsze z filmów animowanych wykorzystywanych w marketingu internetowym. To, czy i jaki wybrać, zależy od potrzeb Klienta i jego odbiorców.
Dlatego właśnie od ich zbadania zaczynamy każdy projekt.
Co otrzymujesz,
zamawiając animowany film reklamowy?
Oferujemy pełną, fachową obsługę całego procesu na poziomie koncepcji i kreacji. Oto jak zwykle wygląda nasza praca z Klientem:
-
Briefing, analiza celu, research
Kluczowe dla przygotowania dobrego filmu reklamowego, jest określenie i zrozumienie tego, jaki mam być jego cel i jakie reakcje ma wywołać wśród odbiorców. Inaczej będziemy prowadzić komunikację, chcąc po prostu opisać model działania jakiegoś produkt, a inaczej, gdy mamy zaangażować odbiorcę np. do akcji zakupowej. Dlatego też i sam odbiorca, czyli grupa docelowa, podlega analizie. Uwzględniamy m.in. jego profil zakupowy, intencje, dane demograficzne i społeczne, co będzie bazą do tworzenia linii komunikacji. Musi ona uwzględnić również trendy i specyfikacje branżowe — inne będą np. w finansach osobistych a inne w edukacji czy fashion. -
Koncepcja
Mając za sobą punkt pierwszy, możemy zacząć klarować już koncepcję. W tym momencie zapada decyzja, czy najlepszym rozwiązaniem będzie np. animacja 2D, 3D czy może whiteboard i jak powinien wyglądać scenariusz. Koncepcja uwzględnia też dotychczasowe sposoby komunikacji oraz założenia identyfikacji wizualnej marki, jeśli takie występują. W tym momencie następuje też konsultacja z zamawiającym, pozwalająca określić czy „idziemy w dobrą stronę”. Jeśli tak, to przechodzimy do kolejnych punktów, w przeciwnym wypadu nanosimy poprawki czy zmieniamy założenia. -
Przygotowanie materiałów
To etap techniczny, w którym skupiamy się na kolorach, stylach kreski, elementach graficznych, tłach, dopracowaniu postaci. -
Storyboard, layout
Storyboard (scenorys) to obrazy i szkice przedstawiające kolejne klatki i elementy scenariusza. Bardzo ułatwia pracę zespołowi, który układa kolejne sceny, układy, określa przejścia między nimi, ruch kamer, czyli cały layout animacji. Storyboard pozwala także zapoznać się Klientowi z całą koncepcją i zwizualizować ją sobie. -
Animacja
Na początku na podstawie storyboardu tworzony jest szkic animacji (animatic), pozwalający sprawdzić „na szybko”, czy wszystkie ujęcia, przejścia, efekty, punkty zwrotne tworzą spójną całość i będą się zgrywały ze scenariuszem oraz tekstem lektora. Przystępujemy do tworzenia animacji, w zależności od uzgodnionej wersji może być ona klasyczna (rysunkowa, ręczna), komputerowa, mieszana, z użyciem ręki grafika (whiteboard), poklatkowa. Zwracamy przy tym uwagę na ruch, ekspresję i mimikę, które powinny współgrać z przekazem, ale też zgrać się z głosem lektora, jeśli to konieczne. -
Ścieżka dźwiękowa
Jeśli w filmie bierze udział lektor, to na podstawie otrzymanej animacji dogrywa swoje kwestie. Dodajemy też podkład muzyczny i efekty dźwiękowe. Linia melodyczna potrafi budować nastrój całego filmu, jest więc ważnym jego elementem, z kolei odpowiednie prowadzenie głosu i jego tembr mogą grać na emocjach i pobudzać do pożądanej akcji. Film jest gotowy do finalnego montażu. -
Postprodukcja
Końcowy etap techniczny, służący cięciom, korektom, montażowi, korekcji barwnej, obróbce dźwiękowej czy też nałożeniu efektów specjalnych. Ten etap może być najdłuższy ze wszystkich, rzutuje też na standard filmu. Zdecydowanie konieczna jest tu ręka profesjonalisty. -
Przekazanie filmu i przeniesienie autorskich praw majątkowych
Ostateczna wersja filmu animowanego zostaje przekazana zamawiającemu. Stworzona przez nas animacja jest gotowa, by przemówić do Twoich Klientów!
Najczęściej zadawane pytania
To pojęcie jest zbyt szerokie, by dało się jasno na nie odpowiedzieć, bez poznania szczegółów. W skład filmu animowanego wchodzi scenariusz, tekst, lektor, muzyka, grafika, animacja, montaż, postprodukcja, a każdy z tych elementów ma swoje „widełki”. Finalnie prosty film animowany 2D może kosztować od 1,5 tysiąca złotych, a bardziej skomplikowany w wersji 3D swobodnie 10 razy więcej.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszego pytania, odpowiedź nie jest jednoznaczna. Zakładając szybkie uzgodnienie scenariusza, tekstu, stylistyki ilustracji i innych elementów, może to być nawet tylko dwa tygodnie dla animacji typu whiteboard czy 2D. Im bardziej skomplikowany projekt, technicznie czy wizualnie, tym ten czas może być dłuższy, nawet do kilku miesięcy.