Raportowanie ESG – od kiedy wchodzi w życie?

Po raz pierwszy pojęcie ESG zostało wykorzystane w 2004 roku przez George’a Kella, pioniera zrównoważonego rozwoju. Od tego czasu termin ten zyskał na znaczeniu, a w ostatnich latach stał się kluczowym elementem strategii wielu firm. W związku z rosnącą potrzebą przejrzystości w zakresie ESG coraz więcej podmiotów gospodarczych jest zobowiązanych do poszerzania zakresu publikowanych raportów. Opinii na temat profilu zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa dostarczają raporty ESG. Część ekspertów uważa, że w perspektywie kilku lat mogą stać się one tak samo ważne jak dane finansowe.

Spis treści

Kogo dotyczy raportowanie ESG?

Współczesny świat biznesu przechodzi dynamiczne przemiany, które wymuszają na przedsiębiorcach nieustanne dostosowywanie się do nowych standardów i oczekiwań społecznych. Głównym napędem tych zmian jest etyka w działalności gospodarczej, do której zaliczają się m.in. uczciwość, sprawiedliwość, prawdomówność, odpowiedzialność i szacunek. Firmy nie koncentrują się już tylko na maksymalizacji zysków, ale coraz częściej zwracają uwagę na odpowiedzialność społeczną i ekologiczną. Jednym z kluczowych elementów zmian jest transformacja biznesu poprzez ESG. Przedsiębiorstwa, niezależnie od swojej wielkości czy branży, podejmują długofalowe działania w sposób uwzględniający środowisko, społeczną odpowiedzialność i ład korporacyjny. Podstawowym celem koncepcji ESG jest wprowadzenie w firmie zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że organizacje muszą działać zgodnie z założeniami odpowiedzialnego biznesu. 

Raportowanie ESG stanowi cenne źródło informacji na temat danego przedsiębiorstwa. Są to specjalne raporty niefinansowe, które pozwalają przedsiębiorcom przedstawić działania inne niż czysto ekonomiczne. Wykazują one, jak firma radzi sobie z wdrażaniem dobrych praktyk dla ESG. Działania w kontekście zrównoważonego rozwoju bez wątpienia mogą przynieść organizacjom wiele korzyści. Firma, która wyznaje i dba o określone wartości, zyskuje w oczach interesariuszy, może skuteczniej przyciągać inwestorów oraz zwiększyć lojalność klientów i pracowników. Raportowanie ESG to kluczowy proces, w ramach którego podmioty gospodarcze ujawniają szczegółowe informacje na temat trzech wspomnianych obszarów działalności. Unia Europejska nałożyła obowiązek przekazywania przejrzystych sprawozdań przedsiębiorstw z ich działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

Zgodnie z regulacjami UE, do raportowania ESG w pierwszej kolejności będą zobowiązane duże przedsiębiorstwa będące jednostkami zaufania publicznego (niezależnie od tego, czy są notowane na giełdzie, czy nie). Z czasem, obowiązek ten rozszerzy się na średnie i małe firmy (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw) notowane na giełdzie, które będą musiały publikować swoje sprawozdania dotyczące środowiska, spraw pracowniczych oraz kwestii związanych z zarządzaniem i kontrolą.

Kiedy firmy muszą raportować?

Zgodnie z dyrektywą CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), w pierwszej kolejności swój raport ESG za rok 2024 będą musiały opracować i przedstawić duże jednostki interesu publicznego w Unii Europejskiej, które spełniają co najmniej dwa z trzech kryteriów: zatrudniają powyżej 500 pracowników, mają sumę bilansową przekraczającą 25 mln euro lub osiągają przychody netto powyżej 50 mln euro. 

Następnie obowiązek ten rozszerzy się na wszystkie duże jednostki (w tym spółki prywatne), spełniające dwa z trzech kryteriów: zatrudnianie powyżej 250 pracowników, posiadanie sumy bilansowej przekraczającej 25 mln euro lub osiąganie przychodów netto powyżej 50 mln euro. Przedsiębiorstwa z tej grupy będą musiały przedstawić raport ESG za rok 2025. 

Kolejnym etapem będzie rozszerzenie obowiązku raportowania na małe i średnie spółki, z możliwością odłożenia zbierania informacji i złożenia raportów odpowiednio do 2028 i 2029 r. Raport za 2026 będą musiały sporządzić małe i średnie przedsiębiorstwa spełniające dwa z trzech kryteriów: zatrudnianie ponad 10 pracowników, suma bilansowa powyżej 350 tys. euro lub roczne przychody powyżej 700 tys. euro. 

Raport ESG jest składany za poprzedni rok, co oznacza, że firmy muszą zbierać dane na temat swojej działalności w obszarze zrównoważonego rozwoju w trakcie roku kalendarzowego. Innymi słowy, sprawozdanie dotyczące niefinansowej działalności organizacji musi zostać opublikowane na początku roku następnego. Przykładowo, jeśli firma musi sporządzić raport ESG za rok 2025, to powinien on zostać złożony na początku roku 2026.

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
W dzisiejszych czasach trudno przejść obojętnie obok tematu ekologii. Z każdym rokiem widzimy, jak Ziemia zamiast być kolebką życia ulega coraz większym zniszczeniom i degradacji. Czy kiedykolwiek mieliśmy okazję spojrzeć na to z tej perspektywy? Nietrudno jednak zauważyć, że świadomość problemów środowiskowych rośnie, a życie w duchu eko przestaje być jedynie marginalnym podejściem. Kim zatem […]
Handel w bardzo dużej części przeniósł się do sieci. Dotyczy to sprzedaży produktów i usług zarówno codziennych, jak i okazjonalnych, popularnych i specjalistycznych. Coraz większa liczba osób decyduje się na taką formę zakupu, a za tym idzie wzrastająca liczba sklepów internetowych. To prawda, otwarcie biznesu w sieci jest proste, szybkie, nie musi wiązać […]
Jak rozkładają się kliknięcia użytkowników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Jaki procent kliknięć przypada na daną stronę ze względu na jej pozycje?. O ile więcej uwagi użytkownik poświęca pierwszej stronie rezultatów w porównaniu ze stroną drugą? Jak często użytkownicy klikają na pozycję poniżej płatnych wyników wyszukiwania?