CSR a ESG – czym się różnią? Co warto o nich wiedzieć?

W dzisiejszych czasach rośnie znaczenie odpowiedzialnych i etycznych działań w biznesie. Klienci i kontrahenci coraz większą uwagę zwracają na to, w jaki sposób firmy odpowiadają za realizację własnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście pojawiają się dwa istotne pojęcia: CSR i ESG. Choć często są używane zamiennie, każde z nich posiada swoją własną charakterystykę. W artykule przyjrzymy się, czym różnią się te dwa terminy oraz jaki mają wpływ na współczesne przedsiębiorstwa.

Spis treści

ESG i CSR – o genezie społecznej odpowiedzialności biznesu

Żyjemy w czasach, w których zrównoważony rozwój w przedsiębiorstwach przestał być jedynie modnym hasłem, a stał się koniecznością. W miarę jak globalne wyzwania, takie jak zmiany klimatyczne czy nierówności społeczne, zyskują na znaczeniu, firmy zaczynają dostrzegać, że ich odpowiedzialność nie kończy się na zysku. To właśnie w tym kontekście pojawiły się dwa pojęcia: CSR (Corporate Social Responsibility) i ESG (Environmental, Social and Governance).

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to podejście, w ramach którego przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe i relacje z różnymi grupami interesariuszy. Koncepcja CSR pomaga firmom wywierać pozytywny wpływ na otoczenie, a przy okazji umacniać swoje własne marki. Zasady CSR zostały sformalizowane w roku 2010 jako norma ISO 26000.

Z czasem pojawiła się potrzeba pomiaru, oceny i raportowania praktyk CSR różnych firm. Tak zrodziło się ESG. Za jego pomocą dokonuje się syntetycznej analizy aktualnego poziomu wdrożenia kwestii środowiskowych, społecznych i dotyczących ładu korporacyjnego w organizacji. ESG odnosi się do trzech kluczowych obszarów działalności przedsiębiorstwa: środowiska (Environmental), odpowiedzialności społecznej (Social Responsibility) i zarządzania (Governance). Akronim ESG pojawił się już w 2005 r., ale zyskał na popularności od 2015 r. To właśnie wtedy podczas Konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zrównoważonego Rozwoju wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ jednogłośnie przyjęły rezolucję „Przekształcamy nasz świat. Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”.

Jakie są różnice między ESG a CSR?

Zrozumienie różnic między CSR a ESG jest istotne zarówno z perspektywy organizacji, jak i jej interesariuszy. CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, koncentruje się na dobrowolnych działaniach firm w zakresie ich zobowiązań wobec otoczenia. Jest to podejście bardziej jakościowe, którego celem jest pokazanie, że biznes może być odpowiedzialny i uwzględniać interesy społeczne w swoich działaniach.

Natomiast ESG wprowadza elementy mierzalności i monitorowania tych działań. Strategia ESG pozwala w długim terminie zaplanować funkcjonowanie podmiotu gospodarczego w oparciu o cele zrównoważonego rozwoju, stawiając na integrację aspektów środowiskowych, społecznych i zarządczych we wszystkich obszarach działalności. Sposobem na weryfikację postępów w zakresie zrównoważonego rozwoju jest raportowanie efektów ESG oraz przyszłych zobowiązań w tym zakresie. Wskaźniki ESG pozwalają zrozumieć, jak skutecznie firma jest zarządzana, jak służy społeczeństwu oraz jaki ma wpływ na środowisko. Dzięki temu inwestorzy i konsumenci mogą świadomie wybrać, które firmy wspierać, bazując na ich zaangażowaniu w kreowanie lepszego świata.

Reasumując, choć obie koncepcje dążą do zrównoważonego rozwoju, różnią się one zakresem i podejściem. Współcześnie firmy często łączą oba podejścia, wprowadzając zarówno ESG, jak i CSR do swojej działalności. Ich harmonijne połączenie może przynieść znaczące korzyści zarówno firmom, jak i społeczeństwu.

Porównanie obszarów biznesowych ESG i CSR

Choć terminy CSR i ESG funkcjonują w nieco odmiennym znaczeniu, są między nimi pewne podobieństwa. Obydwa pojęcia odnoszą się do odpowiedzialnego prowadzenia biznesu – dążą do promowania zrównoważonego rozwoju, co oznacza podejmowanie działań mających na celu ochronę środowiska, poprawę warunków życia społeczności oraz zapewnienie dobrego zarządzania firmą. Zarówno ESG, jak i CSR mają na względzie wprowadzenie do strategii biznesowych wartości, które przekraczają zwykłe dążenie do zysku.

ESG uzupełnia ideę CSR. Obie koncepcje podkreślają znaczenie etyki, uczciwości i odpowiedzialności i działalności biznesowej. CSR i ESG wspierają również budowanie pozytywnego wizerunku firm, co może przyciągać nowych inwestorów, klientów czy pracowników.

ESG vs CSR – aspekty prawne

Uwzględnienie zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego w działalności firm i organizacji to nie tylko kwestia wizerunkowa, lecz także obowiązek regulowany przez przepisy europejskiego i polskiego prawa. W najbliższych latach obowiązek raportowania ESG obejmie stopniowo kolejne grupy firm w Unii Europejskiej. Dlatego warto już teraz zainteresować się tym tematem i być gotowym na ESG. 

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
Handel w bardzo dużej części przeniósł się do sieci. Dotyczy to sprzedaży produktów i usług zarówno codziennych, jak i okazjonalnych, popularnych i specjalistycznych. Coraz większa liczba osób decyduje się na taką formę zakupu, a za tym idzie wzrastająca liczba sklepów internetowych. To prawda, otwarcie biznesu w sieci jest proste, szybkie, nie musi wiązać […]
Prowadzenie biznesu niesie ze sobą ogromne możliwości, ale również wiele wyzwań. Warto zatroszczyć się o to, aby budować pozytywny wizerunek firmy poprzez podejmowanie odpowiedzialnych praktyk wzmacniających zaufanie odbiorców. Coraz więcej konsumentów, inwestorów i partnerów biznesowych oczekuje, że przedsiębiorstwa będą brać pod uwagę nie tylko swoje zyski, ale także wpływ na społeczeństwo i środowisko. W tym […]
1200 złotych na reklamę w Google Ads z Agencją Range! Jak to możliwe? Od 1. lutego Google uruchomiło program promocyjny. W jego ramach nowi reklamodawcy mogą otrzymać kupony na kampanie reklamowe, o wartości aż do 1200 złotych! Na czym polega promocja kuponów Google? Dodatkowe do 1200 złotych przeznaczone jest dla dla kwalifikujących się […]