Spis treści
Content marketing to jedna z bardziej interesujących obecnie strategii promocji w internecie. Ma ona wiele plusów, jest przystępna i dość łatwo ją wdrażać. Dzięki temu wiele marek coraz chętniej korzysta z tego rozwiązania. Przyciąganie klientów poprzez publikowanie treści w internecie wymaga jednak odpowiedniego i przemyślanego podejścia. W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze zagadnienia i informacje dotyczące content marketingu, podpowiadamy jak publikować treści oraz jakie formy contentu mamy do wyboru, aby skutecznie wyróżnić się w sieci.
Dodawanie contentu na stronę
Content marketing to inaczej marketing treści. Jest to strategia digital marketingowa stosowana w internecie, która polega na publikowaniu w sieci wartościowych i przydatnych treści. Ich zadaniem jest wyróżnienie marki w internecie oraz przyciąganie osób, które poszukując konkretnych informacji, natrafią na nasze materiały. Content marketing jest jedną z korzystniejszych strategii promowania się w internecie. Można stosować ją zarówno jako główny sposób promowania marki, jak jako uzupełnienie innych działań promocyjnych. Może być również wdrażany przez każdą markę niezależnie od tego, jakiej jest wielkości, w jakiej branży działa oraz jaki cel chce osiągnąć. Content marketing pomaga głównie pozyskiwać nowych klientów z sieci, ale też i budować pozytywny wizerunek czy nawiązywać długotrwałe relacje z odbiorcami.
Bardziej szczegółowo content marketing polega na zakupie lub utworzeniu treści, a następnie na ich publikowaniu w internecie w różnych miejscach. Same treści muszą być przydatne dla odbiorców, ciekawe, wartościowe i sprawiać, iż internauci będą chętnie się z nimi zapoznawali. Muszą być również bezbłędne oraz możliwe o jak najszerszym spektrum tematycznym, tak aby były uniwersalne. Ważne jest, aby były też ponadczasowe i były aktualne przez długi czas. Ogólnie content możemy tworzyć samodzielnie, jeśli mamy takie umiejętności lub możemy zamawiać go np. u copywriterów, freelancerów czy w agencjach marketingowych.
Oprócz przygotowania przydatnych i jakościowych materiałów muszą być one również odpowiednio opublikowane i wypromowane. Najczęściej umieszcza się je w tych wszystkich miejscach, w których mogą przebywać nasi potencjalni odbiorcy. Same muszą być również odpowiednio oznaczone np. logiem naszej marki, nazwą lub linkiem, który będzie prowadzić czytelników do naszej witryny internetowej. Dystrybucja materiałów naszej marki powinna być zaplanowana oraz wykonywana tak, aby nasze treści docierały do jak największej ilości osób w odpowiednich grupach docelowych. Przy dystrybucji treści dobiera się zatem formę contentu do odpowiedniej grupy docelowej.
Dlaczego warto stosować content marketing?
Istnieje wiele powodów, dla których warto korzystać z content marketing oraz dlaczego jest to takie korzystne. Pierwszym z nich będzie budowanie pozytywnego wizerunku marki, która promuje się właśnie w taki sposób. Przeważnie reklamy kojarzą się nam z nachalnymi okienkami w przeglądarce lub krzykliwymi banerami. Content marketing pozyskuje klientów w zupełnie inny sposób, nastawiając odbiorców do naszej marki już na początku relacji pozytywnie. Osoby odnajdujące wartościowe i przydatne treści będą bardzo zadowolone, że mogły z nich skorzystać i będą również pozytywnie postrzegały marki, które je dodały. Uzyskanie pozytywnego wizerunku marki jest bardzo trudne, a promując się przez opublikowanie treści możemy uzyskać ten efekt stosunkowo łatwo.
Content marketing to także skuteczne narzędzie do pozyskiwania klientów. Obecnie wartościowe treści cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem potencjalnych klientów w sieci, często szukających informacji tematycznych. Pojawianie się wśród takich treści jako marka spowoduje, że wiele osób z ciekawości lub zaufania, które do nas nabrało po przeczytaniu merytorycznego artykułu, sprawdzi naszą markę. Od tego momentu dzieli nas już tylko jeden krok do sprzedaży, a właśnie zainteresowanie klienta marką jest najtrudniejsze w tym całym procesie. Treści możemy publikować w wielu miejscach, możemy skalować nasze działania, podnosząc budżety, a więc możemy bardzo łatwo docierać do bardzo dużej liczby osób.
Content marketing to również darmowe działania promocyjne. Jest to pewien wyjątek przy promocji internetowej, gdzie przeważnie każdy typ promocji musimy opłacić — często niemałymi sumami. Przy content marketingu jest zgoła inaczej. Treści możemy tworzyć samodzielnie, gdyż najczęściej znamy się na tematyce naszego biznesu lub projektu. Nie musimy, więc wydawać środków na zakup treści. Następne możemy też samodzielnie te treści publikować w social mediach lub na forach za darmo. Nie wymagają one unikalności treści, a więc napisanie jednego artykułu i opublikowanie go w kilkudziesięciu miejscach jako poradnika może pomóc nam dotrzeć do bardzo dużej ilości osób. Przeważnie w sieci znajdziemy wiele miejsc, gdzie mogą przebywać potencjalni klienci, a publikowanie ich samodzielnie daje możliwość uzyskania bardzo dużej ilości klientów bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Ważnym plusem content marketingu jest również pasywność tego sposobu reklamy w sieci. Raz dodane materiały np. wpisy, filmiki czy posty pozostają w sieci przez bardzo długi czas — często na zawsze. Materiały te mogą być zatem wyszukiwane jeszcze na długo po zakończeniu promocji. W przeciwieństwie do innych sposobów reklamy np. kampanii promocyjnych w FB Ads czy Google Ads. Materiały te będą zatem dostarczały nam regularnie nowych klientów. Oznacza to, że raz dodany materiał będzie generował przychody i zyski bez naszej ingerencji czy konieczności poświęcania czasu temu sposobowi promocji. To bardzo duży plus i wartość dodana naszych działań promocyjnych, które zdecydowanie warto wykorzystywać. Choć ruch pozyskiwany ze starszych materiałów czy wpisów nie będzie aż tak duży, jak tuż po opublikowaniu contentu, to w dalszym ciągu będziemy mogli jednak liczyć na pewien napływ nowych odbiorców. Czasami niektóre materiały mogą też zyskiwać na popularności wraz z biegiem czasu, zyskując na stażu.
Content marketing jest też również korzystną formą promocji w internecie sam w sobie. Aby z niego skorzystać, nie musimy znać się na promocji internetowej, a głównie jedynie na branży, w której działamy, co jest sporym ułatwieniem. Mamy również do wyboru różne formy contentu, które możemy dostosować do formy czy stylu działania naszej marki. Pomoże to lepiej ukazać naszą markę oraz promować się w dobrze dostosowany sposób do naszej aktualnej sytuacji. Sam content marketing nie niesie ze sobą żadnego ryzyka, gdyż wszystkie działania są jakościowe i korzystne. Nie musimy zatem obawiać się o negatywny odbiór, kary ze strony Google czy oznaczenie naszych treści reklamowych jako SPAM. Treści publikowane w sieci mogą być też udostępnienie oraz rozprzestrzenianie wirusowo, co często ma miejsce przy ciekawych i wartościowych treściach.
Ostatnim powodem — pragmatycznym – dla którego warto stosować content marketing, jest fakt jego zwiększającej się popularności. Nie możemy zatem zlekceważyć ani zignorować takiego sygnału, a powinniśmy dostosować się do panujących warunków na rynku. Kwestię tę opisujemy poniżej.
Dlaczego content marketing staje się coraz ważniejszy i jest skuteczny?
Content marketing staje się regularnie coraz popularniejszą metodą promocji w sieci. Możemy zauważyć to np. po topowych markach, które przykładają do tworzenia i publikowania treści coraz większą uwagę. Mówią o tym również specjaliści z dziedziny digital marketingu, prognozując jeszcze większy i dynamiczniejszy wzrost popularności content marketingu. Dzieje się tak z dwóch głównych powodów. Pierwszym z nich jest wzrost istotności contentu przy pozycjonowaniu stron internetowych, a drugim jest wzrost świadomości klientów i ich oczekiwań wobec marek.
SEO i pozycjonowanie stron internetowych jest pierwszym głównym czynnikiem, który powoduje, że content marketing staje się coraz popularniejszy. Dzieje się tak za sprawą wyszukiwarki Google, która od lat regularnie zwiększa wpływ contentu publikowanego na stronie na pozycjonowanie witryny www. Robi to kosztem np. linkowania zewnętrznego, które niegdyś było wręcz jedynym i kluczowych czynnikiem pozycjonowania. Choć linki zwrotne w dalszym ciągu są ważne w tym procesie, dodawanie contentu staje się jeszcze ważniejsze. Google wprowadzając kolejne aktualizacje algorytmów pozycjonujących i robotów indeksujących kładzie coraz większy nacisk na to, aby treści były bardziej jakościowe, dłuższe, ciekawsze, zawierały więcej danych czy były publikowane w jeszcze bardziej atrakcyjnej formie. Osoby chcące pozycjonować swoje strony www muszą więc wziąć pod uwagę ten fakt i zacząć stosować content marketing w obrębie swojej witryny w jeszcze bardziej intensywny sposób. Biorąc pod uwagę jeszcze mocniejsze wpływanie na pozycjonowanie strony przez content, należy po prostu stać się ekspertem tego sposobu marketingu internetowego, gdyż nie ominiemy go.
Zwiększająca się świadomość i wymagania klientów to drugi powód, dla którego content marketing staje się coraz bardziej popularny i ważniejszy. Obecnie odbiorcy oprócz prezentowania samej oferty chcą również otrzymywać kompleksową obsługę od marek i firm. Oznacza to, że liczą oni na know-how, materiały poradnikowe, wskazówki czy treści tematyczne, z których będą mogli skorzystać. Dzieje się tak z powodu stawiania coraz większych wymagań markom czy zwiększania się świadomości zakupowych klientów. Potencjalni klienci na rynku mają również coraz więcej opcji do wyboru i chcą dokonywać najlepszych decyzji zakupowych. To wszystko przekłada się na konieczność stawania się przez marki również wydawcami treści. Publikowanie contentu jako marka pozwala nam być zatem odbieranym jako jakościowa marka, daje możliwość wyróżnienia się na rynku. Obecnie konsumenci mają coraz większe wymagania z uwagi na dużą konkurencję, dostęp do lepszych rozwiązań czy szerszy dostęp do rynku.
Skuteczność content marketingu kryje się po trochu we wszystkich wyżej wymienionych korzyściach i plusach. Zmieniający się rynek marketingu i e-commerce jest coraz bardziej podatny na działania związane z content marketingiem. Same treści stanowią obecnie bardzo dużą wartość. Opiniotwórcze marki lub takie, które publikują treści, są odbierane automatycznie za profesjonalne, co pomaga im sprzedawać produkty. Sam content możemy bardzo łatwo tworzyć i dystrybuować. Na skuteczność content marketingu wpływa również fakt, że odbiorcy mogą weryfikować poprzez treści ofertę, którą posiadamy. Oceniając treści wiedzą, iż mogą spodziewać się podobnego poziomu usług, a jest to już ważny prognostyk, który zachęca do wybrania takiej marki o której wiemy więcej, aniżeli tej anonimowej. Na skuteczność content marketingu wpływa także łatwa dystrybucja treści i możliwość szerokich działań promocyjnych dzięki, którym klienci nas zauważają dziesiątki tysięcy użytkowników. Skuteczność content marketingu kryje się również w fakcie, iż dzięki niemu możemy stawać się liderami branżowymi. Publikując jakościowe treści, będziemy odbierani niezwykle pozytywnie, a co za tym idzie, będziemy odbierani jako marki przewodzące na danym rynku. Dzięki temu — już tylko z tego powodu bez przedstawiania naszej oferty jesteśmy w stanie wyprzedzić bezpośrednich konkurentów, którzy nie publikują treści i nie mają tak pozytywnego kompleksowego wizerunku.
Pisane formy content marketingu — jakie są pisane formy treści, te proste i jak zaawansowane?
Jeśli znamy już wszystkie najważniejsze informacje o content marketingu, tj. czym jest, jakie są korzyści z jego stosowania i dlaczego staje się coraz popularniejszy, warto również poruszyć temat tego, jak promować się w tym stylu. Content marketing daje bardzo dużo różnorodnych form publikowania treści. Przede wszystkim są to najpopularniejsze typy, czyli treści pisane. Potrafią one docierać do bardzo dużego grona odbiorców, są łatwe w odbiorze, a w treściach pisanych możemy przekazać bardzo wiele przydatnych informacji. Oto zestawienie pisanych form content marketingu.
Treści na naszej stronie www
Pierwszym typem treści pisanych są teksty, artykuły tematyczne czy wpisy blogowe na naszej stornie www. Jest to najpopularniejsza forma treści pisanych. Testy te mogą różnić się formą, poziomem oficjalności, językiem czy poziomem zaawansowania. Wszystkie je jednak łączy fakt, iż są publikowane w ogólnej formie tekstów tematycznych. Niezależnie od długości czy rodzaju teksty takie muszą być merytoryczne oraz zgodne z prawdą. Należy używać w nich jedynie sprawdzonych informacji oraz zamieszczać konkretne przydatne dane. Teksty takie muszą być też poprawne językowo oraz proste w czytaniu. Należy je także sformatować, aby wyglądały estetycznie, co również wpływa na jakość tekstu. Treści tego typu publikowane na stronie mogą być pozycjonowanie w Google, dzięki czemu zyskujemy szansę na to, iż będą samodzielnie odnajdywane przez użytkowników. Aby tak było, muszą być zgodne z zasadami SEO copywritingu i muszą być pisane zgodnie z pewnymi normami. Treści publikowane na stronie pozwalają przede wszystkim zaprezentować w nieskrępowany sposób nasze produkty i usługi.
Artykuły sponsorowane
Drugim typem treści pisanych, z jakich możemy korzystać przy content marketingu, są artykuły sponsorowane. Są to różnego rodzaju teksty, ale publikowane w zamian za opłatę na portalach tematycznych. W sieci istnieje wiele stron internetowych, które umożliwiają takie publikacje za wynagrodzeniem. Teksty te zawierają w sobie subtelną wzmiankę o naszej marce oraz nawiązanie do niej np. w kontekście firmy wartej sprawdzenia. Wpisy takie możemy publikować w cenie już od kilkudziesięciu złotych, a najdroższe publikacje na topowych serwisach informacyjnych mogą kosztować nawet kilka — kilkanaście tysięcy złotych. Plusem tekstów sponsorowanych jest fakt, że możemy łatwo skalować działania marketingowe, zwiększając nakłady i publikując teksty na poczytniejszych portalach. W ten sposób możemy łatwo — od ręki dotrzeć do bardzo dużej grupy osób
Posty w social mediach
Nieodłącznym elementem content marketingu są psoty publikowane w social mediach. Posty te mogą być treściami publikowanymi np. na Facebooku, Twitterze czy LinkedIn. Jest to nieco specyficzna forma treści pisanych z uwagi na ograniczenia w limicie słów lub ograniczenia wynikające z konstrukcji portalu. Niemniej jednak publikowanie wartościowych, poprawnych i przydatnych postów będzie bardzo dobrze odbierane. Podczas ich publikacji, należy pamiętać o tagowaniu treści, aby mogły być również wyszukiwane w wyszukiwarkach poszczególnych portali. Możemy także publikować je w ramach grup czy na naszych własnych profilach o ile posiadamy obserwatorów. Dużym plusem tego typu treści pisanych jest fakt, iż mogą być łatwo udostępniane i polecane innym osobom, a co za tym dzięki temu mogą stać się viralem.
E-booki
Bardziej zaawansowaną formą pisaną treści są e-booki. Są to książki elektroniczne publikowane jako całe obszerne opracowania w pliku PDF. Choć sworznie takiego e-booka jest dużo bardziej wymagające i czasochłonne niż tekstu, jeśli mamy już ugruntowaną markę na rynku, warto rozważyć taki krok. Dokładne opisanie danego tematu przy posiadaniu sporych zasięgów marki może przynieść bardzo dobre rezultaty. Również poprzez e-booki możemy pozyskać nowych klientów i odbiorców, którzy będą poszukiwali bardziej szczegółowych opracowań i informacji. E-booki możemy zamówić również u copywriterów i zlecić ich napisanie. E-booki rozdawane za darmo będą cieszyły się z pewnością dużym zainteresowaniem.
Raporty, statystyki i infografiki
Zgoła odmienną formą content marketingu od e-booków są statystyki, raporty czy infografiki. Opracowania tego typu publikowane w sieci będą informacjami w pigułce, które są bardzo dobrze dobierane przez użytkowników. Treści te możemy tworzyć samodzielnie np. na podstawie naszych obserwacji lub danych dostępnych w sieci. Możemy publikować je na grupach w social mediach, na forach czy wszędzie tam, gdzie przebywają osoby zainteresowane daną tematyką. Warto, aby materiały takie były proste, czytelne, zawierały maksimum informacji oraz były odpowiednio sformatowane.
Zaawansowane formy pisane, czyli tutoriale, poradniki i case study
Najbardziej zaawansowanymi formami pisanymi są treści poradnikowe. Mogą być to tutoriale, instrukcje obsługi czy case study, czyli studium przypadku ukazujące dany problem na podstawie konkretnego przykładu. Materiały takie cieszą się szczególną popularnością, gdyż jest ich stosunkowo mało w porównaniu z innymi prostymi formami pisanymi. Jeśli posiadamy grono odbiorców lub poszukujemy odbiorców o konkretnych preferencjach, warto wykorzystywać te formy, aby trafić na właśnie takie osoby.
Ciekawe inspiracje na content marketing
Content marketing to nie tylko formy pisane, ale i również inne oryginalne formy. Choć nie są one używane najczęściej, potrafią w bardzo dobry sposób przyciągać użytkowników i odbiorców — właśnie swoją oryginalną formą. Ich używanie nie jest dużo trudniejsze od publikowania treści pisanych, a w większości przypadków dodawanie zdjęć intratnych czy wirtualnych spacerów może w bardzo istotny sposób zwiększyć zainteresowanie naszą marką. Jakie są zatem oryginalne formy content marketingu i jak z nich korzystać?
Zdjęcia 360 stopni
To pierwsza forma oryginalnego contentu. Są to zdjęcia interaktywne, po których możemy się rozglądać wokół własnej osi. Zdjęcia takie umożliwiają dokładne zaprezentowanie danego miejsca oraz dowolne oglądanie go odbiorcom. Aby stworzyć takie zdjęcia, należy posiadać specjalną kamerę 360 stopni lub aparat fotograficzny i program do sklejania zdjęć. Fotografie 360 stopni możemy publikować m.in. na naszej stronie www lub na Facebooku wśród zdjęć tradycyjnych.
Filmy 360 stopni
Takie materiały, publikowane np. na YouTube, to kolejny ciekawy przykład oryginalnych form contentu. Filmiki takie — tak samo, jak zdjęcia – umożliwiają rozglądanie się po odtwarzanym filmie w 360 stopniach i odwzorowują osobiste przeżywanie danego momentu. W połączeniu z okularami wirtualnymi mogą być niezwykle efektownym prezentowaniem treści. Aby utworzyć ten materiał, wymagana jest kamera 360 stopni. Jeśli mamy taką możliwość, warto tworzyć takie materiały o charakterze tematycznym. Content tego typu jest jednym z najrzadziej stosowanych, a więc będziemy mieli najmniejszą konkurencję w tej dziedzinie i przyciągniemy z pewnością dużą ilość odbiorców.
Wirtualny spacer
To kolejna forma przekazywania treści. Jest on najbardziej wymagającą formą contentu ze wszystkich wymienionych, gdyż wirtualizacja 100 m2 to koszt ok. kilkuset złotych i kilka godzin pracy na samym wirtualizowanym miejscu. Jeśli jednak posiadamy środki i czas, warto tworzyć spacery wirtualne znane choćby z Map Google. W ten sposób będziemy mogli w ciekawy sposób zaprezentować dane zagadnienie, czy treści użytkownikom, którzy będą mogli zwiedzać dane miejsce osobiście. Dla wielu z nich będzie to bardzo ciekawe doświadczenie, a spacery wirtualne odnajdywane przez odbiorców z pewnością nie zostaną pominięte.
Podcasty
Inaczej mówiąc audycje radiowe, to z kolei alternatywa dla wizualnych form contentu. Cieszą się one bardzo dużą popularnością, a przekazywanie wiedzy i treści poprzez nagrania audio jest bardzo oryginalnym sposobem publikowania treści. Podcasty możemy tworzyć samodzielnie lub zamawiać je. Możemy publikować je na naszych profilach w social mediach, stronie www, YT czy na portalach z podcastami. Często dokładne omówienie danego zagadnienia głosowo w komfortowych warunkach będzie dużo bardziej poręczne niż przedstawienie czegoś w formie pisemnej lub graficznej.