Spis treści
Pozycjonowanie to ogół działań, które wpływają na widoczność strony w wynikach organicznych wyszukiwarki Google i pozyskanie ruchu na nią z tego właśnie źródła.
Pozycjonowanie można podzielić na działania on-site, czyli prowadzone bezpośrednio na witrynie, oraz off-site, które prowadzone są poza naszą witryną. W obu przypadkach ważny element strategii SEO stanowią tzw. anchory. Używane są one przez roboty Google, czy też każdej innej wyszukiwarki, dla wartościowania strony oraz powiązania jej zawartości z daną frazą.
Co to jest anchor?
Anchor, czyli z angielskiego kotwica, to link, który prowadzi z danej strony internetowej w inne miejsce. Może nim być strona serwisu zewnętrznego, albo podstrona naszej witryny, stąd też anchory mają znaczenie zarówno w działaniach on-site (internal links), jak i off-site (backlinks).
Zazwyczaj anchorem jest jakaś fraza, która „skrywa” pod sobą klikalny odnośnik do witryny. Nie jest to jednak regułą, o czym za chwilę.
W naszej pracy agencyjnej często dostajemy od klientów gotowe teksty do opublikowania na serwisach współpracujących z Range. Używane w nich anchory nie zawsze są poprawne i optymalne z punktu widzenia pozycjonowania i oczekiwanego efektu. Mamy nadzieję, że informacje zawarte poniżej pomogą naszym klientom budować treść artykułów sponsorowanych czy contentu na stronie. Oczywiście w ramach stałej współpracy to Agencja odpowiada za długofalowe budowanie strategii marketingowej w internecie, w tym właśnie za dobór i rozkład anchorów.
Do czego służy anchor text?
Anchor text ma za zadanie ułatwić użytkownikom dostarczenie i wskazanie wartościowej treści oraz „nakierować ich” na przejście do określonej strony. Pozwala też usprawnić pracę robotom wyszukiwarek internetowych – głównie Google.
Tak więc budowa anchora z reguły odnosi się do treści, jakie robot/użytkownik może napotkać na stronie docelowej. Stąd też sposób budowania anchor text jest tak ważnym elementem pozycjonowania – wskazuje drogę użytkownikom internetu, zachęca ich do odwiedzin na stronie, podpowiada czego mogą się tam spodziewać. Algorytmy Google używają właśnie między innymi informacji przekazywanych przez anchory, by budować ranking witryn.
Niewłaściwe użycie anchorów może więc nie tylko nie odnieść zamierzonego skutku, a wręcz zmniejszyć wartość strony docelowej w oczach Google. Jest to jedna ze zmian, jaką wprowadził tzw. algorytm Pingwin. W jego wyniku wiele stron stosujących w anchorach słowa kluczowe wyłącznie w celu pozycjonowania, straciło swoje miejsce w rankingu.
Obecnie algorytmy analizują powiązanie kontekstowe pomiędzy frazą kluczową użytą w anchor text, jej otoczeniem i miejscem docelowym. Dla skutecznego działania anchor tekst powinien być więc powiązany z tym, co faktycznie czeka na użytkownika/robota na stronie docelowej. Stopień powiązania związany jest z samą konstrukcją anchor text.
Rodzaje anchor text
Poniżej omówimy podstawowe typy anchorów. Nie są to jedyne możliwe, jednak w większości przypadków to właśnie z nich korzysta się w SEO.
Są to anchory tekstowe, chociaż w pozycjonowaniu wykorzystywane są również anchory grafiki (za pośrednictwem atrybutu ALT), a na witrynach można też spotkać anchory powiązane z jakimś protokołem przeglądarki, np. umożliwiające wysłanie maila czy pobranie pliku.
Obecnie skupmy się na anchorach tekstowych.
Mogą one wykorzystywać frazę kluczową lub też być jej pozbawione.
Do pierwszego typ należą:
- anchory exact match, czyli dokładnie dopasowane. Anchorem jest więc jedna z fraz, na którą witryna jest pozycjonowana. Anchory exact match mają dużą wartość dla robotów Google, ale na używających ich spoczywa też największa odpowiedzialność. Te anchory muszą być powiązane z zawartością witryny docelowej. Ich nadużywanie może też spotkać się z „nieufnością” robotów Google, które mogą uznać profil linkowy za nienaturalny, a w skrajnych przypadkach spamerski. Przykładek exact match anchor jest na przykład fraza „Agencja Interaktywna” .
- Anchory semi match / partial match są częściowo dopasowane do głównego słowa kluczowego. Jednakże zamiast używać go dosłownie, posiłkują się np. synonimami albo słowami o podobnym znaczeniu. Większa różnorodność fraz, ale nadal pozostających w mocnym powiązaniu, czyni profil bardziej atrakcyjnym w oczach robotów Google i zwiększa szansę na dotarcie do klientów nie używających dokładnie „naszej” frazy. Przykładem niech będzie „Firma pozycjonująca”.
- Phrase match anchors mają trzon zbudowany z frazy kluczowej, która jednak jest zmiękczona innymi wyrażeniami, rozszerzającymi frazę i tworzącym tak zwany „długi ogon”. Użycie dłuższych fraz oznacza często większą łatwość w trafieniu z przekazem do osób, które bardziej konkretyzują swoje wyszukiwanie. Mogą one być też mniej konkurencyjne, więc i łatwiej będzie na nich uzyskać lepsze pozycje w wyszukiwarkach. Przykład: „Agencja Marketingowa z Kielc”.
Anchory nie używające frazy kluczowej to:
- URL, czyli po prostu adres strony docelowej. Uwaga – musi mieć on formę „klikalną”, czyli faktycznie umożliwiać przejście do innej witryny. Decydując się na używanie URL jako anchora trzeba pamiętać, że nie może to być cały czas jeden adres, np. strona główna serwisu. URL muszą być dywersyfikowane, by nie wywołać wrażenia sztuczności u robotów Google. W pobliżu takiego URL powinna znajdować się także fraza kluczowa, by pomóc robotom powiązać te dwa czynniki. Przykład: https://www.range.pl/.
- Brand, gdzie używana jest nazwa firmy/serwisu/marki. Jest to nazwa własna, więc nie ma powiązania ze słowami kluczowymi, jednak bardzo dobrze spisuje się w budowaniu pozycji marki oraz wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Z uwagi na brak fraz kluczowych ten typ anchora nie jest często używany, jednak dobrze jest, gdy od czasu do czasu pojawia się, zwiększając różnorodność i naturalność obrazu witryny. Przykład: Range.
- Anchor zero match / generyczny, zawierający „wezwanie” do dalszej akcji (CTA) użytkownika/robota. Są to anchory typu sprawdź, przeczytaj więcej, odwiedź stronę, tutaj. Mogą np. przekazywać użytkownikom, że rozszerzona lub powiązana treść jakiegoś zagadnienia znajduje się w innym artykule, czy też że zakupu jakiegoś produktu mogą dokonać właśnie pod danym linkiem. Przykład: Sprawdź naszą ofertę tutaj.
Jak budować anchor text w SEO?
Podczas tworzenia anchorów musimy zwrócić uwagę na miejsce, gdzie są one umieszczane.
Można to rozumieć dwojako – po pierwsze, jako położenie w samym tekście. Nie jest zalecane umieszczenie anchora w leadzie tekstu, czyli początkowej części, która ma zachęcić do czytania. Czemu? By nie ryzykować, że czytelnik kliknie na niego od razu, bez zapoznania się z tekstem do końca. Z kolei koniec tekstu też nie jest zalecany, chociaż jest też naturalnym miejscem do umieszczenia anchorów generycznych, rozszerzających dany temat. Tym samym najbardziej bezpiecznym miejscem na umieszczenie anchorów w tekście jest jego środkowa część. Dodatkowo nie powinny być one zbyt blisko siebie, lecz oddzielone fragmentem artykułu.
Dużo ważniejszą kwestią jest umieszczenie anchor tekstu w odpowiednim otoczeniu. Algorytmy Google to bardzo zaawansowane mechanizmy, zwracające uwagę na kilkaset czynników rankujących. Jednym z nich jest content, czyli treść. Artykuł/wpis/tekst którego fragment stanowi anchor, musi być z nim powiązany. Tak, by anchor stanowił jego integralną część i był przy tym rzeczowy i konkretny. Przymiotniki wartościujące, typu najlepszy, wspaniały, rzetelny mogą rzecz jasna pojawiać się w kontekście tekstu, jednak rzadko kiedy ich wprowadzenie do anchora jest uzasadnione i stosowane.
Anchory wewnętrzne i zewnętrzne
Każdy z wyżej wymienionych anchorów może być z powodzeniem stosowany jak backlink, czyli link przychodzący do strony z witryny zewnętrznej. Anchory jednak używane są także na pozycjonowanej witrynie – a przynajmniej powinny być. Sztandarowym przykładem są wszelkiego rodzaju wpisy na blogach, które zaleca się rozbudowywać, by dostarczać wartościowych informacji dla robotów wyszukiwarek i użytkowników. W linkowaniu wewnętrznym bardzo dobrze spisują się anchory exact match, których z kolei nie można nadużywać w linkach przychodzących z zewnątrz.
Ponieważ kryją one w sobie frazy kluczowe, na które chcemy budować widoczność strony, to właśnie content wewnętrzny jest idealnym miejscem, by je wykorzystywać. W linkowaniu wewnętrznym naturalnie wyglądają także anchory generyczne (typu „ więcej piszemy o tym tutaj”), jednak pozbawiają one możliwości użycia słowa kluczowego, więc prawidłowość ich stosowania jest dyskusyjna.
Z kolei w linkowaniu wewnętrznym nie polecamy używania anchorów URL, których wartość będzie z analogicznych, wskazanych wyżej powodów, po prostu nikła. Jednocześnie te właśnie anchory stanowią największy procent linków stosowanych na forach internetowych i w tzw. szeptance. Jest to poniekąd naturalne, bo polecając komuś link właśnie na forum czy w mediach społecznościowych nie „ubieramy” go w frazy, tylko wklejamy dosłownie.
Które anchory wybrać?
Nie ma możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Pewne zależności wymieniliśmy wcześniej, ale jeśli chodzi o szczegóły, to niestety, nie podejmujemy się wskazania najlepszej opcji.
Każda witryna jest inna. Różni się zawartością, wiekiem, autorytetem, otoczeniem konkurencyjnym, celem linkowania. Sposób budowania anchorów jest tylko jedną ze składowych szerszej polityki marketingu internetowego. Prowadząc dla naszych klientów całościowe działania w zakresie pozycjonowania typujemy oczywiście również anchory, użyte frazy, zastosowane linki, miejsce ich umieszczenia w sieci. Jest to jednak poprzedzone wcześniejszą analizą słów kluczowych i konkurencji – każda strategia SEO jest indywidualna, chociaż może być oparta na mniej więcej podobnych samych ramach.
Klientom, którzy dostarczają nam gotowe do publikacji teksty, możemy doradzić, by nie przywiązywali się do fraz exact match, czyli najważniejszych słów kluczowych. Wiemy, że to kuszące, że wydaje się właściwe, bo przecież te frazy mają zapewnić widoczność. Owszem, ale dywersyfikacja wywołuje wrażenie naturalności, nawet jeśli są to teksty sponsorowane, zamieszczane na przeróżnych portalach wydawniczych.
Ten sam link można skryć pod różnymi frazami, używać fraz w odmianie przez przypadki i liczby, „poszerzać” je, przechodząc od dopasowania dokładnego do częściowego. Dodatkowo zwróćmy uwagę, że algorytmu Google są świadome istnienia synonimów, które również można w pewnym stopniu wprowadzać do anchor text.
Błędy w tworzeniu anchorów a pozycjonowanie
Brak przestrzegania reguł i zaleceń dotyczących konstruowania anchorów może mieć dwojakie skutki. Pierwszy to jedynie strata czasu i pieniędzy, gdy pozyskiwane linki nie przynoszą wpływu na pozycję strony. Drugi, to strata większej ilości czasu i pieniędzy, gdy linki wpływają na pozycję negatywnie. Czyli zamiast podnosić ją, to obniżają.
Takie przypadki mogą mieć miejsce np. przy:
- złym doborze miejsca publikacji tekstu/linku, czyli na tzw. zaspamowanych stronach (nie korzystamy z nich oczywiście),
- braku powiązania kontekstu treści z anchorem/frazą kluczową,
- zbytniej sztuczności budowania anchorów, np. nastawieniem się wyłącznie na frazy kluczowe, jednorodne, nie dywersyfikowane,
- braku doświadczenia i chęci stosowania polecanych szablonów, które nie pasują do indywidualnej charakterystyki witryny.
Anchor text jest informacją, jaką od witryny dostają wyszukiwarki i użytkownik. Informacją, czego można się spodziewać po odwiedzeniu odnośnika. Sposób prezentowania tej informacji musi być przemyślany, naturalny, odpowiednio umiejscowiony i podany. Ponieważ algorytmy wyszukiwarek coraz mocniej chcą naśladować ludzi, ich intencje, sposób myślenia, to zakończmy tekst taką właśnie „ludzką” dygresją.
Powiedzmy, że do mieszkania obok wprowadza się nowy sąsiad (nowa witryna w sieci).
Poznajecie go (wy, czyli Google) najpierw z grubsza, jedynie mając świadomość tej obecności (używając anchorów URL). Potem poznajecie imię (brand anchor), zawód czy zainteresowania (anchory excact i semi exact). Zainteresowani osobą sąsiada umawiacie się np. na kawę tutaj (anchor generyczny).
W ten sposób wasze poznawanie się obejmuje różne elementy wiedzy o drugiej osobie i jest prowadzone w sposób naturalny (rozkład anchorów w czasie jest przykładowy, nie jedyny właściwy).
Wprowadzenie się sąsiada, który już na drugi dzień zacznie każdemu mieszkańcowi mówić dokładnie te same słowa „Jestem Marek, umiem SEO, chodź na kawę tutaj” wywoła raczej negatywną reakcję. Na taką prezentację algorytm wyszukiwarek również może zareagować alergicznie.