Wdrożenie Consent Mode v2
Consent Mode v2, czyli Tryb Zgody, jest niezbędny, jeżeli wykorzystujesz narzędzia reklamowe (np. Google Ads) na swojej stronie. Pozwala na zgodne z prawem zbieranie danych o użytkownikach, ich przetwarzanie
i analizowanie. Dzięki temu możesz zaś planować działania, optymalizować koszty konwersji, rozumieć intencje swoich Klientów.
Bez wdrożenia Consent Mode v2, trybu wymaganego przez UE i Google, nie wyobrażamy sobie prowadzenia skutecznych działań marketingowych w sieci.
Powody, dla których wdrożenie Consent Mode v2 warto powierzyć naszym specjalistom:
- Zgody przygotowane przy współpracy z kancelarią prawną,
- Pełna integracja z narzędziami analitycznymi i marketingowymi,
- Zadanie wykonywane przez zespół doświadczonych web-developerów,
- Zgodność z Key Visual i layoutem strony,
- Jednorazowa opłata i pewność poprawności,
- Zgodność z wymogami systemowymi,
- wsparcie techniczne i aktualizacje po zakończeniu okresu wsparcia (dodatkowo płatne).
Co to jest Consent Mode v2 i do czego służy?
Consent Mode v2 to inaczej tryb uzyskiwania zgody. Za jego pomocą użytkownicy dowiadują się
o wykorzystywanych na stronie plikach cookies. Po wejściu do danego serwisu pokazuje się okienko z różnymi ciasteczkami, jednymi koniecznymi do akceptacji, żeby móc przeglądać stronę, a innymi opcjonalnymi, dotyczącymi na przykład zgód marketingowych.
Sama informacja o cookies nie jest wystarczająca – użytkownik musi wyrazić zgodę sam, jednoznacznie
i świadomie.
W zależności od decyzji użytkownika Consent Mode uruchamia albo wstrzymuje kody śledzące.
Cookies, czyli ciasteczka.
Co to takiego?
Pliki cookies, inaczej ciasteczka, to niewielkie pliki zapisywane na urządzeniu użytkownika podczas odwiedzania stron internetowych. Zapewniają dużą wygodę zarówno dla osoby odwiedzającej dany serwis, jak i administratorów witryn. Pliki cookies, między innymi:
- Dopasowują treści marketingowe – administrator strony może pokazać użytkownikowi te reklamy, które on chce widzieć,
- Zapamiętują dane logowania – dzięki czemu nie trzeba za każdym razem wpisywać loginu i hasła,
- Zapisują przedmioty w koszyku,
- Ułatwiają nawigację po serwisie,
- Zapamiętują historię przeglądania.
Dlaczego wdrożenie Consent Mode v2 jest tak ważne?
- Każdy użytkownik ma prawo do ochrony swoich danych i zdecydowania, na których zbieranie wyraża zgodę,
- Umożliwia prawidłowe i legalne gromadzenie danych,
- Umożliwia zbieranie danych nawet w przypadku braku zgody użytkownika – robi to w sposób anonimowy. Dzięki temu otrzymujesz informacje bez naruszania bezpieczeństwa użytkownika.
Od 25 maja 2018 roku obowiązuje regulacja Unii Europejskiej o ochronie danych osobowych – w Polsce znana jako RODO. Zgodnie z nią, do wykorzystywania plików cookie (tzw. ciasteczek) i podobnych technologii, konieczne jest uzyskanie zgody użytkownika.
Zbieranie i przetwarzanie danych osobowych podlega uwarunkowaniom ustawowym i dotyczy to również cookies. Zlecając wdrożenie specjalistom Range masz pewność, że przebiegnie ono zgodnie z planem i prawem (możemy też zaproponować osobny audyt RODO, przeprowadzany przez Kancelarię Prawną).
Bez wdrożenia obowiązkowego trybu zgody Google Consent Mode v2 nie będą w pełni działały kampanie reklamowe Google Ads i inne.
Trybu Zgody nie da się pominąć – jest wymagany przez UE bezpośrednio od Google.
Jak wdrożyć Consent Mode v2?
Można to zrobić na kilka sposobów:
- Samodzielnie – jest to najmniej polecana przez nas opcja, ponieważ nie jest to takie łatwe. Nieprawidłowo wdrożony Consent Mode v2 może np. sprawić, że skrypty będą się ładować, zanim użytkownik wyrazi na nie zgodę,
- Za pomocą narzędzi – na przykład CookieBot oraz CookieYes,
- Z pomocą specjalistów – zlecając wdrożenie ekspertom z Range możesz mieć pewność, że dane na temat Twoich użytkowników będą zbierane w odpowiedni sposób.
CMP – Cookie Management Platform
CookieBot oraz CookieYes są przykładami Cookie Management Platform, czyli systemu do zarządzania ciasteczkami. Dzięki nim nie trzeba ręcznie wprowadzać zmian w kodzie. Z ich pomocą można między innymi:
- Obsługiwać informacyjny baner zgód o wykorzystywanych plikach cookies,
- Wygenerować politykę plików cookies z odpowiednimi deklaracjami zgodnymi z prawem,
- Monitorować ciasteczka,
- Bezpiecznie przetwarzać dane użytkowników.
Mamy status Partnera tych narzędzi, a one z kolei są oficjalnymi Partnerami Google. Oznacza to,
że jeśli wyszukiwarka wprowadzi jakieś zmiany, to zostaną one błyskawicznie uwzględnione przez CMP.
Consent Mode v2 od strony prawnej
Aby korzystać z narzędzi analitycznych i reklamowych w sposób legalny, konieczne jest używanie ich w odpowiedni sposób. W świetle prawa, dane osobowe zbierane za pomocą ciasteczek musisz przetwarzać tak, żeby prowadziły do cookie compliance ( o tym niżej). Tę kwestię reguluje RODO, czyli ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych.
Czym jest Cookie Compliance?
Cookie Compliance to przetwarzanie ciasteczek zgodnie z RODO oraz wytycznymi EROD. Działania zgodne z przepisami dotyczącymi plików cookies polegają na wdrożeniu procedur, które obejmują:
- Umożliwienie użytkownikowi wyboru, jakie ciasteczka mogą być instalowane w jego przeglądarce,
- Umieszczenie na stronie odpowiedniego banera informacyjnego dotyczącego cookies,
- Rejestrację zgód na pliki cookies oraz udostępnienie użytkownikowi dokładnych informacji na ich temat,
- Aktywowanie lub dezaktywowanie kodów śledzących zgodnie z preferencjami użytkownika.
Co, jeżeli nie wdrożysz Consent Mode v2?
Zagrożenia w ekosystemie Google związane z brakiem wdrożenia Consent Mode v2 to:
- zawieszenie konta reklamowego,
- podniesienie kosztu konwersji,
- obniżenie skuteczności reklam,
- brak możliwości prowadzenia remarketingu,
- niespełnione wymagania prawne dotyczące ochrony prywatności użytkowników (DMA, GDPR, RODO),
- brak danych o nowych użytkownikach z obszaru Unii Europejskiej i UK,
- ustalanie stawek za reklamy jedynie na podstawie mniej dokładnych danych modelowanych,
- brak możliwości śledzenia konwersji (w następnym etapie wdrażania DMA przez Google).
Jaki powinien być baner informacyjny?
Czasami spotykamy na różnych stronach internetowych baner informujący o wykorzystywanych plikach cookies, na którym można kliknąć tylko „ok”. Dlaczego jest to błąd? Ponieważ taka forma nie daje wyboru użytkownikowi. W dobie Consent Mode v2 używanie takich banerów sprowadza poważne ryzyko na witrynę.
Jaki zatem powinien być prawidłowy baner dotyczący ciasteczek?
- Powinien umożliwiać wyrażenie dobrowolnej zgody na konkretne pliki cookies,
- Charakter opt-in – prawidłowy baner daje wybór kategorii ciasteczek spośród analityki, marketingu i personalizacji,
- Baner powinien pozwalać na prowadzenie rejestru uzyskanych zgód, a także umożliwiać uruchamianie skryptów śledzących,
- Powinien zawierać bezpośrednio odesłanie do polityki prywatności, regulaminu, opcjonalnie wskazywać inspektora danych osobowych.
Zmiany w Trybie Zgody, czyli Consent Mode vs Consent Mode v2
Wprowadzenie nowego Trybu Zgody oznacza większą kontrolę użytkowników nad swoimi danymi i prywatnością. Jednocześnie jednak, po prawidłowej implementacji, może on umożliwić efektywne zbieranie tych danych i ich analizę – zgodnie z obowiązującym prawem.
Siłą rzeczy Consent Mode v2 wymaga większej precyzji przy wdrażaniu.
Najważniejsze zmiany to:
- rozszerzenie opcji zarządzania zgodami,
- bardziej szczegółowe ustawienia dla różnych typów danych,
- ulepszona integracja z Google Tag Manager i częściowa automatyzacja,
- bardziej zaawansowane opcje konfiguracji,
- kompatybilność z szerszym zakresem narzędzi Google.
Mechanizm zbierania danych przez Consent Mode v2 jest mocniej zróżnicowany i zaawansowany, ponieważ musi dostosować się do bardziej szczegółowo deklarowanych zgód użytkownika.
Wprowadzono w nim też głębsze możliwości analizy i raportowania, co ma pozwolić na maksymalne wykorzystanie wyrażonych zgód. Ustawienia w trybie zaawansowanym pozwalają też wykorzystywać dane inne niż prywatne, by lepiej modelować efektywność reklam.
Co mi da wdrożenie Consent Mode v2?
Google musi przestrzegać prawa UE, ale jednocześnie żyje z reklam. Wdrożenie Consent Mode v2 pozwala więc osiągnąć realne korzyści nawet w nowych, trudniejszych uwarunkowaniach prawnych.
-
Zgodność z przepisami
Firmy nieprzestrzegające wymogów dotyczących przechowywania i przetwarzania danych coraz częściej mają problemy prawne – zarówno na poziomie europejskim (TSUE), jak i krajowym (UOKiK, PUODO). Poprawne wdrożenie rozporządzeń RODO i Consent Mode v2 znacznie ogranicza taką możliwość. -
Uniknięcie blokady Google Ads
Brak przestrzegania wytycznych DMA można oznaczać karę dla Google do wysokości 20% przychodów. Firma może blokować konta bez Consent Mode v2 dla własnego bezpieczeństwa. -
Kara do 20% przychodów globalnych (!)
Podmioty niestosujące się do wymogów UE, w tym właśnie wdrożenia Consent Mode v2 narażają się na kary o olbrzymiej wysokości. Krajowe i europejskie instytucje coraz częściej wszczynają postępowania związane z niewłaściwym zbieraniem bądź przetwarzaniem danych użytkowników. -
Modelowanie danych w przypadku braku zgody
Dzięki Consent Mode v2 dane uzyskiwane od tych użytkowników podlegają tzw. modelowaniu behawioralnemu i modelowaniu konwersji. Modelowanie wykorzystuje AI i machine learning, dając dane co prawda szacunkowe, ale nadal lepsze niż zupełny brak informacji. -
Cookieless pings
Prawidłowo zaimplementowane Consent Mode v2 pozwala zbierać dane bez ciasteczek (cookieless). Do narzędzi (Google Ads, Google Analytics 4) trafiają sygnały (pings), które nie są powiązane dokładnie z konkretnym użytkownikiem. Consent Mode v2 ogranicza jednak straty całościowych danych o zachowaniu wszystkich użytkowników.
Najczęściej zadawane pytania
Jeżeli zbierasz dane o użytkownikach za pomocą plików cookies to tak, jest obowiązkowe. W takim wypadku jego niewdrożenie niesie za sobą zagrożenie zablokowania konta Google Ads oraz kar finansowych.
Consent Management Platform służy do zarządzania plikami cookies. Z jego pomocą możesz kontrolować również te tagi, które nie pochodzą od Google. Z kolei Consent Mode v2 jest narzędziem oferowanym właśnie przez Google do zbierania anonimowych informacji w przypadku braku na nie zgody użytkownika.