Czynniki rankingowe, inaczej ranking factors, to zbiór ponad 200 zmiennych, które są oceniane przez algorytmy Google, by na tej podstawie ustalić pozycję strony w rankingu. Miejsce, na którym witryna wyświetla się w SERPach (wynikach wyszukiwania), zależne jest od ponad 200 czynników.
Najważniejsze czynniki rankingowe Google
Algorytm Google podlega ciągłym zmianom, które obejmują zarówno liczbę czynników rankingowych (ich lista może się zwiększać bądź zmniejszać), jak i też ich wagę. Osobom postronnym nie jest dokładnie znana ani jedna, ani druga wartość. Możemy tylko podejrzewać, bazując na doświadczeniu i wiedzy, które czynniki są brane pod uwagę i w jakim stopniu przekładają się na pozycję. Lista najbardziej istotnych czynników rankingowych zawiera kilkadziesiąt pozycji, dotyczących samej witryny (on-site) i jej otoczenia (off-site). Biorą one pod uwagę między innymi kryteria techniczne, związane z treścią, przyjaznością dla użytkownika, bezpieczeństwem, architekturą strony, historią domeny, słowami kluczowymi, linkami zewnętrznymi.
Do najważniejszych czynników rankingowych Google zalicza się content, słowa kluczowe, linki przychodzące, Core Web Vitals, Mobile-Friendliness, UX. W procesie pozycjonowania strony zadaniem pozycjonera jest poprawa oceny zbioru czynników w taki sposób, aby przekładało się to na wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania Google na pożądane słowa kluczowe.