Reklama może uratować Cię przed kryzysem

Spis treści

Kryzys. To słowo słyszymy ciągle. Od kontrahentów, przyjaciół, znajomych. Jest już z nami. Naturalną reakcją na sytuacje kryzysowe, możliwość redukcji przychodów i utraty płynności jest chęć szukania oszczędności. Stąd też nie dziwi, że wiele firm decyduje się ciąć wydatki między innymi na budżety reklamowe. Jednak w naturze przedsiębiorców jest nie tylko rozpoznawanie zagrożeń, ale także poszukiwanie szans. Jak się okazuje, sytuację rynkową można wykorzystać na własną korzyść. I to właśnie dzięki budżetom reklamowym.

Marketing internetowy może generować przychody szybko albo po dłuższym, nieraz mocno odroczonym, czasie, czego najlepszym przykładem jest pozycjonowanie. W czasach kryzysu działania marketingowe, nakierowane na generowanie przychodów w możliwie krótkim terminie od ich podjęcia, stają się szczególnie atrakcyjne i potrzebne, by zapewnić bieżące funkcjonowanie firmy. Nie zapominając o działaniach długofalowych, skupimy się w tym artykule nad tym, co możemy zrobić, by oczekiwać szybkich efektów.

Reklama w kryzysie, ale nie kryzys w reklamie.
Co możemy zrobić?

Poniżej przedstawiamy różnorodne propozycje, które można następnie dopasować do specyfiki firmy i branży.

Audyty SEO i optymalizacja strony

Audyt zwykle jest podstawą szerszych działań, np. przygotowaniem do pozycjonowania. Jednak już samodzielnie może okazać się cennym źródłem informacji. Podpowiedzieć, jakie działania można wdrożyć szybko – bo na istniejącej już witrynie – i ze stosunkowo szybkim efektem. Zmiany w strukturze, nagłówkach, dopasowaniu fraz do tematyki, użyciu ich większej liczby, to czynności, które w razie konieczności ograniczenia wydatków można wprowadzić samodzielnie, już bez angażowania Agencji.

Przykładowy efekt powyższych działań na wykresie:

Uzupełnienie treści na stronie

Dzięki audytowi uzyskujemy wiedzę o frazach kluczowych, możliwych do użycia na stronie. Jeśli nie są zagospodarowane, to znaczy, że witryna traci potencjalny ruch z dodatkowych zapytań. Przygotowanie treści jest wydatkiem jednorazowym, który z każdym odwiedzającym staje się coraz niższy, w przeliczeniu na użytkownika. A im lepiej przygotowana i zoptymalizowana jest witryna i jej treść, tym lepiej będzie sobie radzić w wynikach wyszukiwania.

Przykładowy efekt powyższych działań na wykresie:

Publikacje w mediach lokalnych

Jeżeli firma działa na ograniczonym obszarze, to dobrym rozwiązaniem będzie promocja w mediach skierowanych właśnie na taką lokalizację. Przykładowo może to  być miasto, województwo, region. Z jednej strony zyskujemy możliwość trafienia do dokładnie tych odbiorców, o których nam chodzi. Z drugiej – taka publikacja reklamowa to zwykle również kolejny link prowadzący do strony, czyli wpływający na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Zasięg publikacji łatwo zwiększyć przy użyciu naszych Mediów Społecznościowych oraz mediów portalu, na którym pojawił się nasz artykuł, jak również przez promocję na jego stronie głównej. Jest to dodatkowy koszt, ale jednocześnie inwestycja, podnosząca skuteczność naszych działań.

Publikacje na portalach o dużym zasięgu i branżowych

Tzw. portale premium mają szerokie grono odbiorców albo też wąskie, ale ściśle dopasowane, np. do określonej branży działalności czy przeznaczenia produktu. Publikacje na nich mają dwa główne efekty – prestiżowy oraz sprzedażowy. Podnoszą wiarygodność reklamodawcy oraz mają możliwość faktycznej konwersji na przejścia i sprzedaż. Objawem wiarygodności jest oczywiście również wartościowy link prowadzący do strony. Zdecydowanie się na taką publikację w czasie kryzysu pokazuje naszą stabilność i pewność siebie, więc wzmacnia zaufanie do marki. Z racji ograniczeń w budżetach reklamowych, taka publikacja może być też odczuwalnie tańsza, niż jeszcze kilka miesięcy temu.

E-mail marketing

Skoro mamy już bazę klientów, to przekażmy im, że kryzys nam niestraszny. Oprócz tego oczywiście możemy wykorzystać newslettery do przesyłania informacji reklamowych. Ten kanał w ostatnich latach stał się mniej wykorzystywany, ale nadal kreacja e-mail może być skuteczna. I co ważne – dać szybki efekt sprzedażowy, zwłaszcza jeśli podeprzemy ją kodami promocyjnymi, czy to dotyczącymi bieżącej oferty, czy pozwalającymi upłynnić zalegające stocki i uwolnić środki. Jest to też punkt wyjścia, do podjęcia działań z zakresu automatyzacji marketingu.

Marketing Automation

To z kolei kanał dość nowy, zyskujący na popularności i bardzo uniwersalny. Automatyzację marketingu można skutecznie wykorzystać w każdej branży i niemal na każdej stronie. Pozwala „wycisnąć” maksimum z ruchu na stronie, zbierać dane o odwiedzających i monitorować ich zachowanie. W e-commerce może zwiększać konwersję, zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków, poprawiać cross- i up-selling. Personalizowanie komunikatów reklamowych na podstawie np. pakietów lojalnościowych, historii zakupów czy innych wzorców zachowań, realnie przekłada się na sprzedaż. Wykorzystujemy tu już istniejącą strukturę witryny (chociaż pewne zmiany mogą być konieczne), wzbogacając tylko jej możliwości, a jednocześnie odciążamy pracowników i zastępujemy automatyką ich działania powtarzalne.

Udostępnienie oferty na marketplace'ach

Marketplace, czyli targowisko, to platforma grupująca setki sprzedawców z różnych e-commerce, branż, ale również firm usługowych. Od najbardziej znanego, czyli Allegro, przez wiele mniejszych o szerokim asortymencie, po branżowe. Przystępując do marketplace uzyskujemy szybką integrację naszej oferty (np. przez pliki XML), cykliczne aktualizacje stanów magazynowych i cen. Procesy są na tyle zautomatyzowane, że prócz wstępnego uruchomienia i mapowania oferty, przebiegają niemal bezobsługowo, a my dostajemy dostęp do nowego kanału sprzedaży.

Wdrożenie kampanii reklamowych PPC

Kampanie płatne to idealny przykład marketingu internetowego, który może dać szybki efekt sprzedażowy. Uruchomienie i wdrożenie pierwszych działań trwa dosłownie kilka dni i niedługo potem mogą one zacząć przynosić korzyści. Zyskujemy więc szybki kanał sprzedażowy. Co więcej, statystyki pokazują, że część stawek w Google Ads już zaczęła spadać, co jeszcze mocniej podnosi opłacalność tego kanału.

Zachęca też do tego, by rozważyć nawet zwiększenie budżetów, co przy spadku konkurencji może dać bardzo dobry efekt finansowy.  Trzeba też pamiętać, by o reklamie PPC myśleć szeroko – to nie tylko Google Ads, ale także systemy Ceneo, Facebooka czy LinkedIn.

Na wykresie widać tempo generowania przychodów z kampanii PPC, wraz ze wzrostem konkwersji, będącym wynikiem optymalizacji kampanii:

Audyt kampanii i strony pod kątem PPC

Działania PPC prowadzone są przez część firm we własnym zakresie. Nie zawsze jednak taka praca jest w pełni efektywna, na co wpływa brak znajomości praktycznej pewnych niuansów i zależności. Przeprowadzenie audytu PPC skupia się na analizie strategii, identyfikacji ewentualnych błędów i zagrożeń, wskazania niewykorzystanych możliwości, optymalizacji wydatków. Kampanie to jednak nie wszystko – audyt wskaże także, co można poprawić na stronie docelowej, by poprawić jej jakość  pod kątem PPC, a przez to obniżyć koszty kliknięcia.

Wykres pokazuje, jak optymalizacja działań może wpłynąć na konwersje i CPC:

Facebook – ogłoszenia na grupach

Dzięki Facebookowi można nie tylko budować społeczność wokół marki, ale także wykorzystywać go do realnej sprzedaży i przenoszenia ruchu na stronę. Jednym ze sposobów są ogłoszenia na grupach FB. Najlepiej sprawdzają się w przypadku firm działających lokalnie oraz oferujących produkty/usługi specjalistyczne, hobbystyczne. To nisko-kosztowa metoda, którą można stosować nawet bez angażowana Agencji.

Real Time Marketing w mediach społecznościowych

RTM to ciekawe rozwiązanie, wymagające jednak kreatywności i szybkości działania. Polegają na kreacji reklamowej, dopasowanej do indywidualnego, nie-cyklicznego, wydarzenia. Często jest to jakiś sukces (albo porażka… ) sportowa, rozdanie nagród, wydarzenie medialne. Coś, co pozwala przygotować ciekawy i angażujący komunikat, będący komentarzem marki na wydarzenie. Ma działanie bardziej wizerunkowe, niż sprzedażowe, ale może budować przywiązanie do marki, podkreślać jej wartości, znajomość codziennych realiów. Taka kreacja może stać się nawet reklamą wiralową, a to już obietnica odczuwalnego ruchu na stronę.

Stworzenie, optymalizacja i prowadzenie wizytówki Google

Jeśli jeszcze nie macie profilu firmy, czyli wizytówki w Google, to najwyższa ku temu pora. Szczególnie ważne jest to dla firm działających na rynkach lokalnych, do których dzięki temu łatwiej mogą trafić internauci.  Dobrze prowadzona wizytówka podnosi wiarygodność, pozwala użytkownikom zweryfikować firmę przed skorzystaniem z jej usług i odnaleźć, gdy szukają ich w określonej lokalizacji.

Przykładowy efekt opieki nad wizytówką Google:

Podsumowanie

Mamy całkiem sporo możliwości, by działaniami marketingowymi zarówno reagować na kryzys, przeciwdziałać mu, jak i wykorzystać z korzyścią dla siebie. Możemy się obawiać porażek albo próbować uczyć na sukcesach – wszak wiele firm, obecnie globalnych, uzyskało swoją pozycję właśnie w czasie kryzysu czy krótko po nim.

Range

Range

Agencja marketingowa
Kreatywne Myśli, Analityczne Ruchy.
Sprawdź, co zyskasz z naszą Agencją
Marcin Caban
New Business Manager
poniedziałek–piątek w godz. 9–17
Odpowiadamy w ciągu 24 godzin.
Reklamowanie placówek weterynaryjnych to temat będący przedmiotem sporów i dyskusji. Podobnie jak prawnicy, tak i lekarze weterynarii należą do grupy zawodów zaufania publicznego, a „pieczę” nad nimi sprawują odpowiednie samorządy zawodowe, odpowiedzialne za ustalenie zasad wykonywania zawodu. W niniejszym artykule przedstawimy aktualny stan prawny dotyczący marketingu placówek weterynaryjnych oraz podpowiemy, jak w sposób, […]
Menu okruszkowe, zwane z angielska breadcrumbs (dosłownie „okruszki chleba”) to jeden ze sposobów nawigacji na stronie internetowej. Wizualizuje ścieżkę, którą prowadzi do docelowej lokalizacji i jednocześnie pozwala szybko wrócić do jej wcześniejszych etapów. Breadcrumbs jako system nawigacji Samo pojęcie „okruszków chleba” nawiązuje do znanej chyba wszystkim baśni o Jasiu i Małgosi. Dzieci znaczyły […]
Jak rozkładają się kliknięcia użytkowników na pierwszej stronie wyników wyszukiwania? Jaki procent kliknięć przypada na daną stronę ze względu na jej pozycje?. O ile więcej uwagi użytkownik poświęca pierwszej stronie rezultatów w porównaniu ze stroną drugą? Jak często użytkownicy klikają na pozycję poniżej płatnych wyników wyszukiwania?