Sam hosting, czyli serwer na którym „stoi” witryna, ma dość marginalne znaczenie dla SEO – oczywiście zakładając, że korzystamy ze znanych i sprawdzonych dostawców usług. Pozycji raczej nie zachwieje tzw. złe sąsiedztwo (postawienie strony na serwerze, którego zasoby wykorzystuje ktoś inny np. do stron spamerskich czy adult), szybkość ładowania stron i niezawodność jest u (dobrych) dostawców podobna.
Mówiąc o hostingu SEO mamy na myśli rozwiązania powstałe z myślą o firmach/osobach zajmujących się pozycjonowaniem i korzystającym z sieci witryn zapleczowych. Hostingi SEO pozwalają na przedzielenie im różnych adresów i klas IP, dzięki czemu strony te nie są przez roboty wyszukiwarek tak łatwo identyfikowane, jako należące do jednego właściciela. Pozwala to na budowanie bardziej wiarygodnego, a przez to skutecznego, profilu linków z użyciem stron zapleczowych, bez konieczności wykupywania odrębnego hostingu pod każdą z nich.