Deep link, czyli dosłownie link głęboki, to taki rodzaj odnośnika, który prowadzi do konkretnej podstrony witryny, nie zaś bezpośrednio do jej strony głównej.
Rola Deep Link w SEO
Czynniki rankingowe Google, wpływające na wyświetlanie witryny w SERPach, obejmują między innymi profil linków, czyli całość odnośników, jakie prowadzą do danej witryny. Te zaś mogą być dwojakie – do strony głównej, np. https://www.range.pl/ albo też głębiej w jej strukturze – stąd słowo deep – czyli np. do podstrony kategorii czy działu, jak https://www.range.pl/slownik/, lub jeszcze głębiej, do poziomu oferowanych przez witrynę produktów czy też usług.
Podczas tworzenia profilu linków konieczne jest zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy linkami do strony głównej i stron „głębszych”. Wynika to z potrzeby zachowania naturalności profilu linkowego, mającego naśladować prawdziwe zachowania użytkowników. Przykładowo użytkownik polecając znajomemu usługę firmy czy też produkt ze sklepu internetowego, nie wskazuje mu witryny – kieruje bezpośrednio do docelowej podstrony. Stąd też profile linkowe budowane np. użyciem artykułów sponsorowanych, stron zapleczowych, szeptanki itd. naśladują te naturalne zachowania, różnicując linki (oraz anchory).
Skupienie się wyłącznie na linkowaniu witryny głównej może mieć niekorzystne przełożenie na pozycję strony – albo też nie wykorzysta w pełni potencjału, jaki niesie pozycjonowanie.
Mobile Deep Linking w aplikacjach
Analogicznie jak w przypadku witryn, deep linking może być stosowany również na poziomie aplikacji. W tym przypadku linki kierują do odpowiedniej podstrony, kategorii, produktu, usługi w aplikacji. Przykładowo do produktu oferowanego w apce sprzedażowej czy np. do playlisty na Spotify.