Konkursy konsumenckie
Chcesz zwrócić uwagę odbiorców na swoją markę i jej ofertę? Wzmocnić wizerunek firmy i zdobyć nowych klientów? Mamy dla Ciebie ciekawą propozycję. Stworzymy konkursy konsumenckie, które skutecznie angażują odbiorców do interakcji z Twoją firmą.
Co zyskasz, organizując konkursy konsumenckie?
Konkursy konsumenckie są popularne (i skuteczne) zwłaszcza w przypadku dużych marek, działających na rynku ogólnopolskim. Jakie zalety mogą przynieść Twojej firmie? Z ich pomocą między innymi poprawisz:
- Sprzedaż – konkurs jest prostą drogą do zwiększenia wolumenu i wartości sprzedaży, zachęcając i motywując klientów do zdobycia nagrody,
- Zasięg – konkursy konsumenckie cieszą się popularnością i budzą duże zainteresowanie odbiorców. Dobrze zrobiony konkurs pozwala na dotarcie do znacznej liczby nowych użytkowników.
- Zaangażowanie – zorganizowanie konkursu sprawia, że odbiorcy wyszukują informacje na temat firmy i chętnie wchodzą z nią w interakcje.
- Relacje z klientami – konkursy konsumenckie są bardzo dobrym sposobem na budowanie relacji z odbiorcami. Taka zabawa z pewnością zostawi u klientów dobre wrażenia.
- Wizerunek – jego wzmocnienie jest jednym z głównych efektów, jakich możesz oczekiwać po konkursach konsumenckich.
- Baza klientów – organizując konkurs, nie zapomnimy o zbieraniu zgód marketingowych na dalsze kontakty. Własna baza klientów, owned media, może być świetnym sposobem na komunikację, zwłaszcza w branżach, gdzie tradycyjna reklama napotyka restrykcje ustawowe.
Dlaczego agencja Range powinna zająć się organizacją konkursów konsumenckich
w Twojej firmie?
Z naszą pomocą zdejmiesz z siebie ciężar bycia organizatorem. Przygotujemy koncepcję, mechanikę, zadbamy o stronę formalną i prawną.
Jakie konkretne działania możemy dla Ciebie wykonać?
- Dostosujemy mechanizm konkursu do Twoich potrzeb i oczekiwań uczestników.
- Zastosujemy rozwiązania sprawdzone w branży albo wypracujemy nowe ścieżki zaangażowania.
- Zaproponujemy odpowiednie nagrody do grupy docelowej konkursu.
- Przygotujemy regulamin i procedurę wyłaniania zwycięzców.
- Przygotujemy odpowiednią dokumentację prawną, mając na uwadze trzymanie się wymogów ustawowych (różnice między konkursem a loterią).
- Zadbamy o cały przebieg konkursu, w tym zakup i wydanie nagród zwycięzcom.
- Przygotujemy treści reklamowe, mailingi i newslettery oraz inny content związany z konkursem.
- Stworzymy Landing Pages do obsługi konkursu.
- Wdrożymy Marketing Automation celem badania zachowania i angażowania uczestników.
- Poprowadzimy promocję konkursu w Social Media marki.
- Zaproponujemy nie-digitalowe wsparcie marketingowe konkursu (np. POS, OOH).
- Zorganizujemy wsparcie zewnętrznych influencerów.
- Opracujemy i poprowadzimy scenariusze komunikacji z uczestnikami po zakończonym konkursie, w ramach wyrażonych zgód marketingowych.
Jesteśmy agencją marketingową, która może zająć się Twoim konkursem w sposób kompleksowy. Od pomysłu, przez realizację i obsługę, po działania prowadzone już po zakończeniu konkursu. Ostatni konkurs realizowany z naszym udziałem przyniósł 300 tysięcy interakcji (użyte kody), ponad 4 miliony zadanych pytań konkursowych i prawie 50 tysięcy formularzy ze zgodą marketingową. Ten potencjał jest też w Twoim zasięgu — po prostu wybierz Range i zróbmy razem akcję dla Twoich klientów.
Czym są konkursy
konsumenckie?
Konkurs konsumencki, inaczej konkurs promocyjny, to zaplanowane i określone w regulaminie zadanie dla odbiorcy. Nie ma tu miejsca na losowość (wtedy mowa o loterii, a to już rodzi poważniejsze skutki formalnoprawne i księgowe).
Wykonanie zadania jest oceniane i skutkuje otrzymaniem nagrody przez co najmniej jedną osobę. Tego typu promocje są czynnikiem silnie wpływającym na użytkownika, dzięki czemu ten zwraca większą uwagę na firmę, co niesie ze sobą wiele korzyści. Jest to dobry sposób na wsparcie sprzedaży produktów i usług, a także odróżnienie się od konkurencji. Bezpośrednie zaangażowanie użytkownika w konkurs zwiększa jego zainteresowanie firmą i wzmacnia zaufanie.
Nie bez znaczenia jest powiązanie konkursu z zakupem, co generuje większą sprzedaż i przynosi realne korzyści finansowe.
Kwestie prawne konkursów konsumenckich
Podczas organizacji konkursów promocyjnych należy pamiętać o aspektach prawnych. Szczególnie ważne jest tutaj odróżnienie konkursu konsumenckiego od loterii promocyjnej — o czym więcej w kolejnym akapicie. Ta druga wiąże się ze znacznie większymi wymogami prawnymi. Organizacja konkursów jest oparta na konstrukcji przyrzeczenia publicznego, zgodnie z artykułami 919-921 kodeksu cywilnego. Wynika z nich, że w tworzeniu tego typu zabaw jest dużo swobody, a całe wydarzenie nie wymaga posiadania specjalnych zezwoleń. Wystarczy jedynie publicznie udostępnić zasady konkursu, termin zgłoszenia prac i sposoby wyboru zwycięzcy. Zalecamy przygotowanie możliwie szczegółowych regulaminów i zasad, jednoznacznych i klarownych, by jego uczestnicy nie mieli powodów do zgłaszania wątpliwości czy odwołań, co powoduje spadek zaufania do konkursu i samej marki.
Czym się różni loteria promocyjna
od konkursu?
Kodeks cywilny wymaga od organizatora konkursu konsumenckiego jedynie regulaminu. W przypadku loterii wymogów jest znacznie więcej. Przede wszystkim niezbędne jest:
- Otrzymanie odpowiedniego zezwolenia od dyrektora izby administracji skarbowej,
- Dołączenie do wniosku projektu regulaminu.
- Odpis z rejestru handlowego.
- Gwarancje bankowe wypłaty nagród.
- Konieczne może się okazać również dodanie do wniosku pełnomocnictwa dla reprezentanta firmy.
- Wypłacenie 10% od wartości brutto puli nagród.
Gdzie jednak jest różnica między tymi dwoma rodzajami promocji? Odpowiedź leży w losowości. W przeciwieństwie do loterii konkurs jest jej pozbawiony. Z tego względu przyznanie nagrody jest uzależnione od oceny wykonania zadania. Jeżeli zaś chodzi o loterię, wynik gry nie opiera się na umiejętnościach osoby ani jej wiedzy, a jego podstawą jest jedynie przypadek.
Najczęściej zadawane pytania
Największą różnicą jest element losowości. W przeciwieństwie do loterii konkurs jest jej pozbawiony. Inne są również zasady prawne. Losowe rozdanie nagród oparte jest na ustawie o grach hazardowych, które wymaga otrzymania odpowiednich zezwoleń. Natomiast konkurs to rodzaj przyrzeczenia publicznego, którego przepisy są określone w kodeksie cywilnym w artykułach od 919. Jest to bardziej swobodna forma rozdania nagród, która nie wymaga tak skomplikowanych procedur.
Konkursy niosą ze sobą bardzo dużo zalet zarówno dla organizującej je firmy, jak i dla użytkowników. Taka forma zabawy angażuje odbiorców i zachęca do zapoznania się z ofertą firmy, co często skutkuje również zakupami. Poza tym jest to sposób na wzmocnienie lojalności klientów względem marki u stałych odbiorców oraz zachęcenie nowych użytkowników do zostania stałymi klientami.
Nie jest to core naszego biznesu, ale w ramach kompleksowej obsługi klientów uczestniczymy również w organizacji konkursów. Największy z nich (do tej pory;), trwał ponad 4 miesiące (sezon letni), angażując dziesiątki tysięcy unikalnych konsumentów w branży FMCG.